• De kracht van een ochtendroutine

    De vroege ochtend is voor mij altijd al magisch geweest. Het gevoel dat je voorloopt op de rest van de wereld, het ontwaken van de natuur, in stilte en rust beginnen. Ik was me dan ook al jong bewust van de kracht van een ochtendroutine. Als puber stond ik al voor dag en dauw op om een rondje te gaan hardlopen. Ik maakte vervolgens een gezond ontbijt klaar, las rustig de krant. Haasten in de ochtend staat voor mij gelijk aan het niet onder controle hebben van mijn dag. En als er iets is in het leven waar je wél controle over hebt, zijn het de routines die je in je dagen kunt inpassen.

    Waarom een ochtendroutine creëren?

    Een ochtendroutine zorgt ervoor dat je bewust je dag begint met wat jij belangrijk vindt. Je laat je niet meeslepen door het leven (en de wekker), je rent niet achter de feiten aan, maar je kiest ervoor om zelf de touwtjes in handen te nemen en de dag vanuit een bepaalde intentie te starten met rituelen die van jou een leuker mens maken. Naast die rituelen kun je jezelf tijdens je ochtendroutine vragen stellen: hoe ga ik deze dag invullen? Hoe kan ik van deze dag een mooie dag maken? Welke to do wil ik sowieso afstrepen wat me een voldaan gevoel geeft en me dichterbij mijn visie brengt? Zo ga je veel meer in control je dag in. Je weet waar je naar op weg bent, wat je van deze dag wilt. Routines geven je houvast, structuur én richting.

    Zo creëer je een ochtendroutine die bij je past

    Ga eens met jezelf zitten en bedenk je wat je van het leven wilt. Waar sta je elke dag voor op? Wat maakt je enthousiast? Waar word je gelukkig van? Waar wil je aan werken? Wat is je langetermijnvisie (op het gebied van je ontwikkeling, gezondheid, dromen, werk) en hoe kan je ochtendroutine daaraan bijdragen? En dan: hoe sta jij het fijnste op? Wat doe je nu nog haastend, terwijl je daar eigen meer tijd voor zou willen maken ’s ochtends? Welke routines die je nu al jaren hebt wil je eigenlijk doorbreken, en welke rituelen zouden beter in jouw ochtendroutine passen? Denk aan: rustig een kopje thee zetten en een aantal dingen waarvoor je dankbaar bent opschrijven. Een paar yoga/ stretch oefeningen doen en een gezond ontbijt klaarmaken. Een paar minuutjes mediteren. Lezen, een rondje hardlopen, of misschien een uurtje aan één van je grotere doelen werken voordat de dag echt begint en je naar andere verplichtingen moet.

    Hoe maak je jezelf een nieuwe ochtendroutine eigen? 

    Wanneer je een totaal nieuwe routine wilt gaan inpassen zou ik je aanraden dat stapje voor stapje te doen. Ga niet meteen elke dag een uur vroeger uit bed, én sporten én mediteren én… Je snapt het wel. Begin bij één kleine verandering en bouw dat langzaam op. Ga twintig minuten eerder uit bed en vul die op een voor jou fijne manier in. Geef jezelf vervolgens een maand de tijd om te wennen aan het eerder opstaan en voeg dan pas een nieuw ritueel toe. Experimenteer wat voor jou goed voelt en wat haalbaar is. Een goede ochtendroutine sluit aan bij wie jij bent en wat je nodig hebt, en bereid je voor op de dag die gaat komen.

    Een goede ochtendroutine begint in de avond

    Als jij je wekker om zes uur hebt staan maar je gaat pas om twaalf uur naar bed, dan zul je die ochtendroutine totaal niet als prettig ervaren en verval je waarschijnlijk snel weer in je oude gewoonten (snoozen, haasten, achter de feiten aanrennen). Om echt baat bij je ochtendroutine te hebben zul je dus misschien ook wat aan je avondroutine moeten aanpassen. Vanuit rust de dag beëindigen (zonder schermen). Geen telefoon in de slaapkamer. Elke avond rond dezelfde tijd naar bed zodat je minimaal zoveel uur slaap hebt. Alvast je sportkleding (of wat je ook wilt gaat doen) klaarleggen. Het vergt in het begin wat discipline, maar hé, het is het zo waard!

    Mijn ochtendroutine en tips

    » Elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan
    Ik sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Om 05:00u gaat de wekker. Een lief en zacht deuntje met natuurgeluiden dat naarmate de wekker langer gaat harder klinkt. Mijn eerste tip om prettiger op te staan is dan ook: kies een liefdevol deuntje om mee wakker te worden.

    » Stoppen met snoozen
    Mijn tweede tip om voor een fijne ochtendroutine is stop met snoozen. Zorg ervoor dat je wekker ergens staat of ligt waarvoor je uit bed moet en vindt de discipline om eruit te blijven. Dat is twintig seconden even heel zwaar, maar daarna ben je wakker en is er niks ergs meer aan. Na een paar weken spring je lachend uit bed. Dat kleine verschilletje van nog even een paar minuten blijven liggen en snoozen of meteen eruit maakt je dag. Want in die paar minuten ga jij allemaal redenen verzinnen waarom je niet uit bed wilt. Je hoofd gaat in korte tijd een hoop negatieve gedachten produceren en daardoor begin je met een stuk minder zin aan je dag. Zonde!

    » Telefoon op vliegtuigstand
    De meeste mensen checken bij het opstaan meteen hun telefoon. Dag rust. Mijn volgende tip zou dan ook zijn: laat je telefoon op vliegtuigstand staan totdat je je ochtendroutine hebt afgewerkt’ of in ieder geval het eerste half uur van de dag. Neem de touwtjes zelf in handen, en begin de dag niet vanuit een reactie door je te laten opslokken door mail, social media of nieuws. Jij beslist zelf waar je je mind mee voedt.

    » Dit wordt een mooie dag!
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet altijd direct zeg wanneer ik uit bed spring, maar 90% van de tijd zeker. Ik merk bij het opstaan dat mijn mind vaak op zoek gaat naar negativiteit. ‘Ik ben moe, het is vroeg, het wordt een stomme dag’. Door me meteen te richten op het positieve en dat uit te spreken switch ik mijn aandacht.

    » Tijd voor meditatie, affirmaties en visualisatie
    Nadat ik warm water met citroensap heb gedronken en in mijn journal heb geschreven mediteer ik een hal uurtje. Ik doe ademwerk, zet een bepaalde intentie voor de dag, noem op waar ik dankbaar voor ben en werk aan mijn belemmerende overtuigingen (onkruid). Dit elke dag doen heeft echt mijn leven veranderd. Ik ben veel bewuster gedurende de dag, ik heb innerlijke rust en sta veel positiever in het leven.

    » Elke ochtend sporten
    Elke dag sporten is een must voor mij. Ik word enorm gelukkig van al die stofjes die vrijkomen wanneer ik in beweging ben, sporten geeft me energie in plaats van dat het energie kost. Maar misschien nog wel belangrijker: ik voel me er mentaal krachtig door wat ervoor zorgt dat ik mijn (ondernemers)leven beter aankan. Na mijn meditatie trek ik mijn sportkleding aan en ga aan de slag. Ik loop hard, doe bootcamp, krachttraining en yoga.

    » IJskoud douchen
    Na het sporten/mediteren ga ik douchen. Niks bijzonders, ware het niet dat ik altijd eindig met een of twee minuten ijskoud douchen. Waarom koud douchen? Nou: het vermindert stress, verbetert de bloedcirculatie, versterkt je immuunsysteem, verhoogt je energieniveau ( je krijgt echt een adrenaline stoot), verhoogt je mentale kracht. En als je nog niet goed wakker zou zijn dan ben je dat nu in ieder geval wel. Ik zweer erbij!

    » Aan het werk
    Normaal zou ik hier hebben neergezet dat ik nu een gezond ontbijt klaarmaak. Maar inmiddels doe ik al bijna een jaar aan intermittent fasting. Dat betekent dat ik voor elf uur ’s ochtends niet eet. (Een beetje afhankelijk van hoelaat ik de avond ervoor voor het laatst gegeten heb.) Hoewel ik van mening ben dat een gezond en voedzaam ontbijt een goede start is van je dag, is het ook zo dat eten, en vooral het verteren van je voeding, ontzettend veel energie kost. Wanneer je ontbijt een flinke maaltijd is heeft je lijf alle energie nodig om die maaltijd te verwerken. Dat is waarom je je meestal moe voelt na het eten van een grotere maaltijd. Dit is de reden dat ik ervoor heb gekozen om een langere periode per dag te vasten. Ik ben daardoor productiever en helderder in de ochtend, en doordat ik maar twee, soms drie maaltijden op een dag eet, heeft mijn lichaam veel meer rust.

    Wat de dag me dan ook gaat brengen, ik ben mijn ochtend vanuit rust gestart met de dingen die mij blij maken en die belangrijk voor mij zijn (bewegen, bezig zijn met mind en spirit). Achter elke routine die ik in mijn leven heb ontwikkeld zit op die manier wel een gedachte. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad en dat ik je kan inspireren om ook een routine te creëren die echt bij jou past en ervoor zorgt dat je de beste versie van jezelf kunt zijn.

    Meer weten over het creëren van een ochtendroutine? Tess schreef een blog over het boek The Miracle Morning. Wil je gaan experimenteren met vroeg opstaan? In deze blog vertel ik meer over de gewoonte om elke dag om 5 uur op te staan.

    Foto’s: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    4 gedachten over “De kracht van een ochtendroutine

    1. Sanja schreef:
      Avatar

      Hoi Willemein,

      Mooi artikel en voor mij als (nog geen) ochtend mens een uitdaging! Kun je een aantal voorbeelden van te zetten intenties noemen? Ik lees er vaker over maar probeer me even voor te stellen hoe dat geformuleerd kan worden.

      Groetjes Sanja

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Hoi Sanja! Dankje! Haha dat kan ik me dan goed voorstellen ja. Goede vraag! Met intenties bedoel ik te zeggen: wat wil je van de dag? Welke bedoeling heb jij met deze dag? Wat wil je bijvoorbeeld bereiken of doen? Zet je iets centraal? Intenties geven je richting en laten je bewust zijn van je gedrag en je handelen. Dus bijvoorbeeld: vandaag wil ik die belangrijke stap zetten op weg naar dat doel. Of vandaag neem ik tijd om hieraan te werken. Of vandaag wil ik aandacht geven aan de mensen om me heen, of juist aan mezelf. Hopelijk kun je hier iets mee:) liefs

    2. Nynke schreef:
      Avatar

      Het is er, vanwege gebroken nachten, weer even in geslopen, maar hier ook een ochtendroutine. Als de kids het toe laten (en dus niet vroeg wakker zijn):
      5.30 uur eruit
      Glaasje lauw water
      15 minuten mediteren
      Schrijven (hoe voel ik mij vandaag, hoe wil ik mij voelen, wie wil ik zijn vandaag)
      Heel even lezen
      Dan de tasjes klaar maken voor school/werk
      Douchen (en ook koud eindigen)
      En dan eten met de kids

      Ik wil heel graag het hardlopen hier nog aan toevoegen, maar dan moet ik de wekker iets eerder gaan zetten en het is niet altijd haalbaar met wisselende rooster partner.

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Nou klinkt al als een fijne routine hoor!! En wat goed dat je er zo vroeg uitgaat om eerst ‘voor jezelf te zorgen’.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *