• De kracht van een ochtendroutine (en ik vertel je over de mijne)

    De vroege ochtend is voor mij altijd al magisch geweest. Het gevoel dat je voorloopt op de rest van de wereld, het ontwaken van de natuur, in stilte en rust beginnen. Ik was me dan ook al jong bewust van de kracht van een ochtendroutine. Toen ik nog puber was stond ik al voor dag en dauw op om een rondje te gaan hardlopen. Ik maakte een gezond ontbijt klaar, las rustig de krant. Haasten in de ochtend staat voor mij gelijk aan het niet onder controle hebben van mijn dag. En als er iets is in het leven waar je wél controle over hebt, zijn het de routines die je in je dagen kunt inpassen.

    Een ochtendroutine zorgt ervoor dat je bewust je dag begint met wat jij belangrijk vindt. Je laat je niet meeslepen door het leven (en de wekker), je rent niet achter de feiten aan, maar je kiest ervoor om zelf de touwtjes in handen te hebben en de ochtend vanuit een bepaalde intentie te beginnen met rituelen die van jou een leuker mens maken. Naast die rituelen kun je jezelf vragen stellen: hoe ga ik deze dag invullen? Hoe kan ik van deze dag een mooie dag maken? Welke to do wil ik sowieso afstrepen wat me een voldaan gevoel geeft en me dichterbij mijn doelen brengt? Zo ga je veel meer in control en vanuit balans die dag in. Je weet waar je naar op weg bent, wat je van deze dag wilt. Routines geven je een positieve houvast, structuur én richting.

    Hoe creëer je een ochtendroutine die bij je past?
    Ik denk dat je goed moet nagaan bij jezelf wat je van dit leven wilt. Waar sta je elke dag voor op? Wat maakt je enthousiast? Waar word je gelukkig van? Waar wil je aan werken? En dan: hoe sta jij het fijnste op? Wat doe je nu nog haastend, terwijl je daar eigen meer tijd voor zou willen maken ’s ochtends? Welke rituelen die je nu al jaren hebt wil je eigenlijk doorbreken, en welke rituelen zouden beter in jouw ochtendroutine passen? Denk aan: rustig een kopje thee zetten en een aantal dingen waarvoor je dankbaar bent opschrijven. Een paar yoga/ stretch oefeningen doen en een gezond ontbijt klaarmaken. Een paar minuutjes mediteren. Lezen, een rondje hardlopen, of misschien een uurtje aan één van je grotere doelen werken voordat de dag echt begint en je naar andere verplichtingen moet.

    Hoe maak je een nieuwe ochtendroutine eigen? 
    Bedenk hoeveel tijd je nodig hebt voor jouw ideale ochtendroutine, en begin dan met vroeger opstaan (als dat nodig is). Misschien eerst een half uurtje, geef jezelf wat tijd om te wennen aan je nieuwe routine en het vroegere opstaan, en bouw dat langzaam op. Tot je iets voor jezelf gecreëerd hebt waar je je prettig bij voelt. Wat bij jou past en het beste in je naar boven haalt. Een routine die ervoor zorgt dat je gedurende de dag meer energie hebt, meer rust ervaart, effectiever werkt en bewuster in het leven staat.

    En dan nog even dit:
    Een goede ochtendroutine begint natuurlijk in de avond. Als jij je wekker om zes uur hebt staan, maar je gaat pas om twaalf uur naar bed, dan zul je die ochtendroutine totaal niet als prettig ervaren en verval je waarschijnlijk snel weer in je oude gewoonten (snoozen, haasten, achter de feiten aanrennen). Om echt baat bij je ochtendroutine te hebben zul je dus misschien ook wat aan je avondroutine moeten aanpassen. Vanuit rust de dag beëindigen (zonder schermen). Geen telefoon in de slaapkamer. Elke avond rond dezelfde tijd naar bed (zodat je minimaal zoveel uur slaap hebt). Alvast je sportkleding (of wat je ook wilt gaat doen) klaarleggen. Het vergt in het begin wat discipline, maar hey, het is het zo waard!

    Mijn ochtendroutine + tips!

    » Ik sta elke dag op hetzelfde tijdstip op
    Of ik het nou druk heb of niet. Om 05:20 gaat de wekker. Een lief en zacht deuntje met natuurgeluiden dat naarmate de wekker langer gaat harder klinkt. Mijn eerste tip zou dan ook zijn: kies een fijn geluid om mee wakker te worden. Mijn wekker (telefoon) ligt in de keuken, en dat is meteen mijn grootste stok achter de deur om niet te snoozen. Ik móet uit bed springen om die wekker uit te zetten en dan blijf ik er meteen uit. Dat is twintig seconden HEEL ZWAAR, en daarna ben je wakker en is er niks ergs meer aan.

    Mijn tweede tip om echt een goede en fijne ochtendroutine te ontwikkelen is: stop met snoozen. Zorg ervoor dat je wekker ergens staat waarvoor je uit bed moet en vindt de discipline (dat duurt een paar weken tot het een gewoonte is geworden) om eruit te blijven. Dat kleine verschilletje van nog even een paar minuten blijven liggen en snoozen of meteen eruit maakt je dag. Want in die paar minuten ga jij allemaal redenen verzinnen waarom je niet uit bed wilt. Je hoofd gaat in korte tijd een hoop negatieve gedachten produceren en daardoor begin je met een stuk minder zin aan je dag. Zonde!

    » Ik sport elke dag als ik uit bed kom
    Dat zorgt bij mij voor endorfine en een enorme energieboost, wat me happy maakt. Maar nog belangrijker: ik voel me er krachtig door wat ervoor zorgt dat ik mijn ondernemersleven beter aankan, daarom is het absoluut onderdeel van mijn ochtendroutine. Nadat ik een paar minuutjes heb genomen om wakker te worden neem ik een groot glas warm water met citroensap, doe wat stretch oefeningen en ga dan aan de slag (welke sport ik die dag ook doe, buiten of binnen).

    » Tijd voor meditatie, affirmaties en visualisatie
    Daarna neem ik ongeveer tien minuten de tijd om te mediteren, even rustig te zitten, mijn affirmaties voor de dag op te zeggen en mijn doelen te visualiseren. Ook stel ik mezelf vragen als: wat wil ik vandaag echt gedaan hebben wat me dichter bij mijn doelen brengt? Waar ben ik dankbaar voor in mijn leven? Wat gaat er allemaal goed? Dat zorgt ervoor dat ik met een bewuste intentie aan de dag begin, en dat ik me richt op het positieve.

    In die tijd staat mijn telefoon nog steeds op vliegtuigstand. Mijn volgende tip zou dan ook zijn: laat je telefoon op vliegtuigstand staan totdat je je ochtendroutine hebt ‘afgewerkt’.

    » IJskoud douchen
    Na het sporten/mediteren ga ik douchen. Niks bijzonders, ware het niet dat ik altijd eindig met een of twee minuten ijskoud douchen. Altijd. En ja, dat vereist ook discipline. Maar daarom is het zo belangrijk om 100% achter je routines te staan. Naarmate je ze echt onderdeel van je leven maakt en langer doet worden ze een gewoonte, en denk je er niet eens meer over na. Alles begint dus bij discipline, maar op den duur wordt het steeds makkelijker om te doen wat goed voor je is. Tip vier is dus koud douchen! Waarom koud douchen? Nou: het vermindert stress, verbetert de bloedcirculatie, versterkt je immuunsysteem, verhoogt je energieniveau (ja je krijgt echt een adrenaline stoot), verhoogt je mentale kracht. En als je nog niet goed wakker zou zijn dan ben je dat nu in ieder geval wel;-). Ik zweer erbij!

    » Ik maak altijd tijd voor een gezond en voedzaam ontbijt
    Rustig ontbijten is voor mij ook een must. Ik sta liever een half uur eerder op dan dat ik haastig iets naar binnen prop. Ik maak havermout, bananenpannenkoeken of een smoothie, eet dat rustig op en na het ontbijt ben ik helemaal klaar om aan het werk te gaan!

    En wat de dag me dan ook gaat brengen, ik ben mijn ochtend vanuit rust gestart met de dingen die mij blij maken en die belangrijk voor mij zijn (bewegen, bewustzijn, gezond eten). Achter elke routine die ik in mijn leven heb ontwikkeld zit op die manier wel een gedachte. Ik weet waar ik naar op weg ben, ik heb energie, voel me krachtig en ga er een mooie dag van maken!

    Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt! Ben ook benieuwd of jij een ochtendroutine hebt, of dat je dingen in je ochtendroutine wilt gaan veranderen? Laat gerust een reactie achter, vind ik leuk!

    Liefs!

    Meer weten over het creëren van een ochtendroutine? Tess schreef een blog over het boek The Miracle Morning.

    Foto’s: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    '29. Recht door zee en oprecht, ambitieus in alles wat ze doet. Geniet intens van: woorden op papier, magische zonsondergangen, sportmomentjes op de vroege ochtend, ontdekken, herinneringen maken en de wereld aan haar voeten.'

  • lekker lezen

    2 gedachten over “De kracht van een ochtendroutine (en ik vertel je over de mijne)

    1. Sanja schreef:
      Avatar

      Hoi Willemein,

      Mooi artikel en voor mij als (nog geen) ochtend mens een uitdaging! Kun je een aantal voorbeelden van te zetten intenties noemen? Ik lees er vaker over maar probeer me even voor te stellen hoe dat geformuleerd kan worden.

      Groetjes Sanja

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Hoi Sanja! Dankje! Haha dat kan ik me dan goed voorstellen ja. Goede vraag! Met intenties bedoel ik te zeggen: wat wil je van de dag? Welke bedoeling heb jij met deze dag? Wat wil je bijvoorbeeld bereiken of doen? Zet je iets centraal? Intenties geven je richting en laten je bewust zijn van je gedrag en je handelen. Dus bijvoorbeeld: vandaag wil ik die belangrijke stap zetten op weg naar dat doel. Of vandaag neem ik tijd om hieraan te werken. Of vandaag wil ik aandacht geven aan de mensen om me heen, of juist aan mezelf. Hopelijk kun je hier iets mee:) liefs

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *