• De kracht van een ochtendroutine

    De vroege ochtend is voor mij altijd al magisch geweest. Het gevoel dat je voorloopt op de rest van de wereld, het ontwaken van de natuur, in stilte en rust beginnen. Ik was me dan ook al jong bewust van de kracht van een ochtendroutine. Als puber stond ik al voor dag en dauw op om een rondje te gaan hardlopen. Ik maakte vervolgens een gezond ontbijt klaar, las rustig de krant. Haasten in de ochtend staat voor mij gelijk aan het niet onder controle hebben van mijn dag. En als er iets is in het leven waar je wél controle over hebt, zijn het de routines die je in je dagen kunt inpassen.

    Waarom zou ik een ochtendroutine creëren?
    Een ochtendroutine zorgt ervoor dat je bewust je dag begint met wat jij belangrijk vindt. Je laat je niet meeslepen door het leven (en de wekker), je rent niet achter de feiten aan, maar je kiest ervoor om zelf de touwtjes in handen te hebben en de dag vanuit een bepaalde intentie te starten met rituelen die van jou een leuker mens maken. Naast die rituelen kun je jezelf vragen stellen: hoe ga ik deze dag invullen? Hoe kan ik van deze dag een mooie dag maken? Welke to do wil ik sowieso afstrepen wat me een voldaan gevoel geeft en me dichterbij mijn visie brengt? Zo ga je veel meer in control je dag in. Je weet waar je naar op weg bent, wat je van deze dag wilt. Routines geven je een positieve houvast, structuur én richting.

    Hoe creëer je een ochtendroutine die bij je past?
    Ik denk dat je goed moet nagaan bij jezelf wat je van het leven wilt. Waar sta je elke dag voor op? Wat maakt je enthousiast? Waar word je gelukkig van? Waar wil je aan werken? En dan: hoe sta jij het fijnste op? Wat doe je nu nog haastend, terwijl je daar eigen meer tijd voor zou willen maken ’s ochtends? Welke routines die je nu al jaren hebt wil je eigenlijk doorbreken, en welke rituelen zouden beter in jouw ochtendroutine passen? Denk aan: rustig een kopje thee zetten en een aantal dingen waarvoor je dankbaar bent opschrijven. Een paar yoga/ stretch oefeningen doen en een gezond ontbijt klaarmaken. Een paar minuutjes mediteren. Lezen, een rondje hardlopen, of misschien een uurtje aan één van je grotere doelen werken voordat de dag echt begint en je naar andere verplichtingen moet.

    Hoe maak je een nieuwe ochtendroutine eigen? 
    Bedenk hoeveel tijd je nodig hebt voor jouw ideale ochtendroutine, en begin dan met vroeger opstaan (als dat nodig is). Misschien eerst een half uurtje, geef jezelf wat tijd om te wennen aan je nieuwe routine en het vroegere opstaan, en bouw dat langzaam op. Tot je iets voor jezelf gecreëerd hebt waar je je prettig bij voelt. Wat bij jou past en het beste in je naar boven haalt. Een routine die ervoor zorgt dat je gedurende de dag meer energie hebt, meer rust ervaart, effectiever werkt en bewuster in het leven staat.

    Een goede ochtendroutine begint in de avond
    Als jij je wekker om zes uur hebt staan, maar je gaat pas om twaalf uur naar bed, dan zul je die ochtendroutine totaal niet als prettig ervaren en verval je waarschijnlijk snel weer in je oude gewoonten (snoozen, haasten, achter de feiten aanrennen). Om echt baat bij je ochtendroutine te hebben zul je dus misschien ook wat aan je avondroutine moeten aanpassen. Vanuit rust de dag beëindigen (zonder schermen). Geen telefoon in de slaapkamer. Elke avond rond dezelfde tijd naar bed (zodat je minimaal zoveel uur slaap hebt). Alvast je sportkleding (of wat je ook wilt gaat doen) klaarleggen. Het vergt in het begin wat discipline, maar hey, het is het zo waard!

    Mijn ochtendroutine + tips

    » Ik sta elke (werk)dag op hetzelfde tijdstip op
    Of ik het nou druk heb of niet. Om 05:00u gaat de wekker. Een lief en zacht deuntje met natuurgeluiden dat naarmate de wekker langer gaat harder klinkt. Mijn eerste tip zou dan ook zijn: kies een fijn geluid om mee wakker te worden.

    » Mijn tweede tip om echt een goede en fijne ochtendroutine te ontwikkelen is: stop met snoozen. Zorg ervoor dat je wekker ergens staat of ligt waarvoor je uit bed moet en vindt de discipline om eruit te blijven. Dat is twintig seconden even heel zwaar, en daarna ben je wakker en is er niks ergs meer aan. Na een paar weken spring je lachend uit bed. Dat kleine verschilletje van nog even een paar minuten blijven liggen en snoozen of meteen eruit maakt je dag. Want in die paar minuten ga jij allemaal redenen verzinnen waarom je niet uit bed wilt. Je hoofd gaat in korte tijd een hoop negatieve gedachten produceren en daardoor begin je met een stuk minder zin aan je dag. Zonde!

    » Dit wordt een mooie dag!
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet altijd direct zeg wanneer ik uit bed spring, maar 90% van de tijd zeker. Ik merk bij het opstaan dat mijn mind vaak op zoek gaat naar negativiteit (ik ben moe, het is vroeg, het wordt een stomme dag). Door me meteen te richten op het positieve en dat uit te spreken switch ik mijn aandacht.

    » Tijd voor meditatie, affirmaties en visualisatie
    Het afgelopen jaar heb ik mijn meditatie practice een stuk uitgebreider gemaakt. Ik mediteer nu na het opstaan minimaal een half uur. Ik doe ademwerk, zet een bepaalde intentie voor de dag, noem op waar ik dankbaar voor ben en werk aan mijn belemmerende overtuigingen (onkruid). Dit elke dag doen heeft echt mijn leven veranderd. Ik ben veel bewuster gedurende de dag, ik heb innerlijke rust en ik sta veel positiever in het leven.

    » Ik sport elke ochtend
    Dat zorgt bij mij voor endorfine en een enorme energieboost, wat me happy maakt. Maar nog belangrijker: ik voel me er mentaal krachtig door wat ervoor zorgt dat ik mijn ondernemersleven beter aankan, daarom is het absoluut onderdeel van mijn ochtendroutine. Na mijn meditatie trek ik mijn sportkleding aan en ga aan de slag! Lekker een uurtje mezelf in het zweet werken. Ik loop hard, doe bootcamp, krachttraining en yoga.

    » In die tijd staat mijn telefoon nog steeds op vliegtuigstand. Mijn volgende tip zou dan ook zijn: laat je telefoon op vliegtuigstand staan totdat je je ochtendroutine hebt ‘afgewerkt‘ of in ieder geval het eerste half uur van de dag. Neem de touwtjes zelf in handen, en begin de dag niet vanuit een reactie door je te laten opslokken door mail, social media of nieuws. Jij beslist zelf waar je je mind mee voedt.

    » IJskoud douchen
    Na het sporten/mediteren ga ik douchen. Niks bijzonders, ware het niet dat ik altijd eindig met een of twee minuten ijskoud douchen. Altijd. En ja, dat vereist ook discipline. Maar daarom is het zo belangrijk om 100% achter je routines te staan. Naarmate je ze echt onderdeel van je leven maakt en langer doet worden ze een gewoonte, en denk je er niet eens meer over na. Alles begint dus bij discipline, maar op den duur wordt het steeds makkelijker om te doen wat goed voor je is. Tip vier is dus koud douchen! Waarom koud douchen? Nou: het vermindert stress, verbetert de bloedcirculatie, versterkt je immuunsysteem, verhoogt je energieniveau (ja je krijgt echt een adrenaline stoot), verhoogt je mentale kracht. En als je nog niet goed wakker zou zijn dan ben je dat nu in ieder geval wel. Ik zweer erbij!

    » Ik maak altijd tijd voor een gezond en voedzaam ontbijt
    Rustig ontbijten is voor mij ook een must. Ik sta liever een half uur eerder op dan dat ik haastig iets naar binnen prop. Ik maak havermout, bananenpannenkoeken of een smoothie, eet dat rustig op en na het ontbijt ben ik helemaal klaar om aan het werk te gaan!

    En wat de dag me dan ook gaat brengen, ik ben mijn ochtend vanuit rust gestart met de dingen die mij blij maken en die belangrijk voor mij zijn (bewegen, bewustzijn, gezond eten). Achter elke routine die ik in mijn leven heb ontwikkeld zit op die manier wel een gedachte. Ik weet waar ik naar op weg ben, ik heb energie, voel me krachtig en ga er een mooie dag van maken!

    Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt! Ben ook benieuwd of jij een ochtendroutine hebt, of dat je dingen in je ochtendroutine wilt gaan veranderen? Laat gerust een reactie achter, vind ik leuk!

    Liefs!

    Meer weten over het creëren van een ochtendroutine? Tess schreef een blog over het boek The Miracle Morning.

    Foto’s: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds drie jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    4 gedachten over “De kracht van een ochtendroutine

    1. Sanja schreef:
      Avatar

      Hoi Willemein,

      Mooi artikel en voor mij als (nog geen) ochtend mens een uitdaging! Kun je een aantal voorbeelden van te zetten intenties noemen? Ik lees er vaker over maar probeer me even voor te stellen hoe dat geformuleerd kan worden.

      Groetjes Sanja

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Hoi Sanja! Dankje! Haha dat kan ik me dan goed voorstellen ja. Goede vraag! Met intenties bedoel ik te zeggen: wat wil je van de dag? Welke bedoeling heb jij met deze dag? Wat wil je bijvoorbeeld bereiken of doen? Zet je iets centraal? Intenties geven je richting en laten je bewust zijn van je gedrag en je handelen. Dus bijvoorbeeld: vandaag wil ik die belangrijke stap zetten op weg naar dat doel. Of vandaag neem ik tijd om hieraan te werken. Of vandaag wil ik aandacht geven aan de mensen om me heen, of juist aan mezelf. Hopelijk kun je hier iets mee:) liefs

    2. Nynke schreef:
      Avatar

      Het is er, vanwege gebroken nachten, weer even in geslopen, maar hier ook een ochtendroutine. Als de kids het toe laten (en dus niet vroeg wakker zijn):
      5.30 uur eruit
      Glaasje lauw water
      15 minuten mediteren
      Schrijven (hoe voel ik mij vandaag, hoe wil ik mij voelen, wie wil ik zijn vandaag)
      Heel even lezen
      Dan de tasjes klaar maken voor school/werk
      Douchen (en ook koud eindigen)
      En dan eten met de kids

      Ik wil heel graag het hardlopen hier nog aan toevoegen, maar dan moet ik de wekker iets eerder gaan zetten en het is niet altijd haalbaar met wisselende rooster partner.

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Nou klinkt al als een fijne routine hoor!! En wat goed dat je er zo vroeg uitgaat om eerst ‘voor jezelf te zorgen’.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *