• Zo oefen je in dankbaarheid

    Dankbaarheid. De switch in denken die ik een jaar geleden maakte door me te focussen op wat er is, in plaats van aandacht te geven aan wat er niet is, was voor mij een enorm belangrijke. Het zette mijn leven in een heel ander perspectief, en heeft me laten groeien in het ‘omdenken’ van situaties. Ik was ook zo’n mens dat regelmatig een beetje een ontevreden houding had. Het kon altijd beter, ik was altijd aan het streven, en richtte me vaak op wat er fout ging in mijn leven. Lange tijd had ik dat zelf niet eens in de gaten, tot ik me veel meer bewust werd van mijn gedrag (hoe? door veel stil te zijn, en veel tijd met jezelf door te brengen). De woorden die uit mijn mond komen, mijn gedachten de hele dag door. Ik kwam er toen gaandeweg ook achter dat de negatieve spiraal waarin ik me regelmatig bevond alleen maar groter werd als ik in die negatieve gedachten bleef hangen, en die gedachten de aandacht gaf die ze helemaal niet verdienden.

    De negatieve instelling van ons brein
    Laat het even duidelijk zijn: je bent als mens niet heel vreemd als je jezelf erop betrapt negatieve gedachten te hebben gericht op schaarsheid in plaats van overvloed. Dat is de standaard instelling van ons brein, die ons op die manier probeert te beschermen. Maar het is geen fijne vibe om vanuit te leven. Dankbaarheid wél. Als ik een paar minuutjes mijn aandacht geef aan waar ik dankbaar voor ben dan ontstaat er een warm gevoel, een vrolijk kloppend hart, een glimlach, zin in de dag, zin om te geven en te delen. Ik geef mijn vide op die manier veel sneller door. Een glimlach veroorzaakt vaak bij meer mensen een positieve houding. Een lief gebaar heeft ook weer een bepaalde volgende reactie. En als ik die ‘staat van dankbaarheid’ vast kan houden, dan ga ik alleen nog maar meer zien wat er allemaal fijn is in mijn leven. Dankbaar zijn voor wat er is, wat er ontstaat, leren zien wat er om je heen allemaal is, opmerkzaam worden, je gedachten onder de loep nemen (klopt het nu wel wat ik denk, of maak ik de boel weer een stuk negatiever?), maakt dat je veel sneller in een bepaalde levensflow van positiviteit terecht komt. 

    ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’, is hier ook zo op van toepassing! Ik geef je in deze blog een aantal tips om te gaan oefenen in dankbaarheid. Omdat de wereld zo mooi wordt als we allemaal zien wat we allemaal allang hebben, welke mensen er om ons heen zijn en en wie we allang zíjn. 

    Omdenken
    In bijna elke gebeurtenis in het leven zit wel een verstopte les. Ik had bijvoorbeeld deze week een pittig telefoongesprek met iemand. Het bracht me van mijn stuk, ik voelde me ook redelijk aangetast in mijn ‘zijn’, aangezien ik best wat kritiek te verduren kreeg. Vroeger zou ik blijven hangen in mijn afgewezen gevoel, en die negativiteit vooral voortzetten. Nu heb ik het een paar uurtjes laten bezinken, en kon ik daarna al vrij snel zien waar dat telefoongesprek goed voor was. Het gaf aandacht aan een onderwerp waar ik persoonlijk nog mee aan de slag moest. Het gaf mij de prioriteit van dat onderwerp aan, en aan het eind van de dag was ik enorm dankbaar voor deze les. Ik ben niet in mijn gevoel blijven hangen, maar heb actie ondernomen. Ik voelde me op dat moment een mega rijk mens. De kritiek en het vervelende gesprek hebben me iets geleerd, en gaven me de uitnodiging tot groei.

    Op die manier kun je een negatief gevoel of een negatieve spiraal omzetten in een positief iets. Heb je misschien net als ik zo’n rot gesprek met iemand gehad, dan kun je je afvragen wat dat gesprek of die persoon je bijvoorbeeld geleerd heeft (in plaats van dat je in je boosheid en gekrenktheid blijft hangen en de schuld toebedeeld aan diegene). Waar heeft een bepaalde gebeurtenis voor gezorgd? Wat wil het leven je duidelijk maken door elke keer dit voor je voeten te gooien? Er is veel minder ‘toeval’ in het leven dan we allemaal denken. Maar je hebt wel zelf invloed op hoe je naar iets kijkt. 

    Richt je op de overvloed 
    Alles is er al.

    Er is al genoeg.

    Je bent al genoeg.

    Je hebt al genoeg.

    Wat doet dat met je nu ik deze woorden/zinnen zo achter elkaar zet? Zit er voor jou een kern van waarheid in? Ben je met oogkleppen op aan het streven naar dingen die je misschien allang hebt (alleen dan in een andere vorm)? Of focus je je onbewust op tekorten in je leven, en veroorzaakt dat misschien juist gevoelsmatig tekort (dus negatieve energie)? Hoeveel, wat, wie heb je nodig om happy en tevreden te zijn? Is dat er misschien nu allemaal al, maar was je ondertussen bezig met andere dingen? Als je jezelf de tijd geeft om rustig stil te staan bij die 4 zinnetjes hierboven, en je af te vragen wat daar van waar is, wat jouw levensstandaard eigenlijk is, dan ben je een veel rijker mens dan je denkt. 

    Schrijf het op 
    Schrijf eens op waarvoor je écht dankbaar bent. Dingen die je misschien elke dag weer vanzelfsprekend vindt, maar die als je er beter over nadenkt helemaal niet zo vanzelfsprekend zíjn. Als ik naar mezelf kijk; ik zit al 2,5 jaar in dit ondernemersleven, en elke dag knijp ik mezelf nog even om te blijven beseffen dat ik hier énorm dankbaar voor ben. Ik heb ook hele andere tijden meegemaakt waarin ik 5 dagen per week naar een kantoor ging waar ik buikpijn van kreeg. Dus ik voel me een geluksvogel. Elke dag opnieuw. De grootste valkuil in het leven is denk ik dat we alles maar normaal zijn gaan vinden. Tot het er opeens niet meer is. En het niet normaal bleek te zijn.

    En wil je je dankbaarheid elke dag oefenen, eindig je dag dan met een klein dankbaarheidslijstje.  Waar werd je blij van? Wie/wat maakte je dag? Wat gaf je een goed gevoel? Het is veel fijner om in dankbare staat te gaan slapen, dan in een negatieve staat van zijn. Dat merk je ook bij het opstaan de volgende dag!

    Say it out loud 
    Alles om ons heen is energie. De woorden die jij zegt zijn ook een bepaalde energie. Negativiteit veroorzaakt daardoor ook negatieve energie. Voel maar eens als je met iemand een gesprek voert en het over negatieve dingen hebt. De sfeer wordt meteen anders. Positieve en dankbare woorden creëren een hogere vibe, die je absoluut kunt voelen. Een staat van geluk, van bewustzijn en dankbaarheid. Een staat waaruit je veel meer kunt geven én kunt ontvangen. Als er in mijn leven iets gebeurt (laten we zeggen dat ik bijvoorbeeld een nieuwe opdracht heb, of een lief berichtje van een blog bezoeker) dan vind ik dat niet elke keer maar ‘gewoon’, maar dan laat ik dat echt even binnenkomen en zeg ik hardop dat ik daar mega blij om, en dankbaar voor ben. Gerust meerdere keren achter elkaar. Ik geef op die manier aandacht aan wat er wél ís. Dit soort ritueeltjes hebben er bij mij voor gezorgd dat ik me veel minder bezig hou met wat ik nog wil, wie ik nog wil worden, wat ik nog wil ‘bereiken’. Want er is elke dag al zoveel…

    Start vanuit een ‘dankbare staat’ je dag
    Deze zag ik een keertje op social media voorbij komen en is een heel krachtige manier om je dag goed te starten. We worden namelijk allemaal weleens wakker met een ‘meh’ gevoel. Er staat niks leuks op de planning, je hebt slecht geslapen, je moet je haasten naar je werk etc. Allemaal redenen om in een negatieve spiraal te komen en te blijven hangen, als je er niks aan doet en je gedachten de overhand nemen (want je gedachten zijn heel goed in het creëren van een hoop negatieve gedachten). Neem op zo’n moment een paar minuutjes de tijd voor je opstaat om te bedenken hoe deze dag wel fijn kan gaan worden, wat er allemaal wel (goed ) is, richt je aandacht op de overvloed, en voel wat dat met jou en je dag doet. En spring dan heerlijk uit bed met een glimlach op je snoet. 

    Liefs!

    Willemijn
    Willemijn

    ''28. Recht door zee en oprecht, ambitieus in alles wat ze doet. Geniet intens van: woorden op papier, magische zonsondergangen, mijn sportmomentje op de vroege ochtend, ontdekken, herinneringen maken en de wereld aan mijn voeten.''

  • lekker lezen

    2 gedachten over “Zo oefen je in dankbaarheid

    1. Broekie schreef:

      Heel mooi en verhelderend stuk om te lezen. Precies de positieve mindset die ik op het moment nodig heb. Bedankt voor je positieve input en manier van denken.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *