• Zo word je zelfbewuster

    Wanneer je weinig zelfbewustzijn hebt, denk je eigenlijk nooit na over wie je bent, wat je doet en hoe je dingen doet. Je ondervraagt jezelf niet of nauwelijks. Je bent je niet bewust van je innerlijke wereld, van de gedachten die je gedrag drijven, van de emoties die je vaak ervaart. Je leeft vanuit de opvatting: ‘dit is wie ik ben’. Wanneer je aan jezelf gaat werken kom je erachter dat alles begint bij zelfbewust zijn. Voor je een probleem, een patroon of bepaald gedrag kunt oplossen, voordat je dingen anders kunt gaan doen, moet je je eerst bewust worden van het feit hoe dat probleem ontstaan is, wat er aan je gedrag vooraf gaat (een overtuiging, gedachte of emotie), wat er bij jezelf speelt dat ervoor zorgt dat je nu dit issue ervaart, zodat je daar alert op kunt zijn en in de toekomst andere, betere keuzes kunt gaan maken. Zonder zelfbewustzijn is verandering lastig, zeg maar onmogelijk. In deze blog help ik je op weg en vind je mijn tips om te gaan werken aan meer zelfbewustzijn. *Note: zelfbewustzijn is over het algemeen ontzettend belangrijk. Het is belangrijk om te weten wie je bent, wat je waarden zijn, waar je voor staat, waar je kracht ligt en waar niet, maar in deze blog doel ik even specifiek op je zelfbewustzijn vergroten om inzicht te krijgen in je gedachten, gevoelens en gedrag zodat je je bijvoorbeeld kunt ontdoen van patronen die je in de weg staan, je aan je mindset kunt gaan werken.

    Wat is zelfbewustzijn?

    Zelfbewustzijn is het vermogen om te kunnen ervaren of waarnemen, oftewel; een beleving of besef hebben van jezelf en de omgeving. Het is een reflectie op indrukken uit de buitenwereld, bijvoorbeeld van mensen, voorwerpen of licht, en uit de binnenwereld, bijvoorbeeld van emoties, gedachten of behoeften (Wikipedia). In mijn woorden betekent zelfbewustzijn dat je aandacht schenkt aan, en je bewust bent van je gedachten, gevoelens en emoties, die vervolgens je gedrag en handelen drijven en invloed hebben op de wereld om je heen. Je bent je bewust van je innerlijke wereld en wat daar allemaal in omgaat. Je stelt jezelf open om dingen te ontdekken over jezelf. Hoe denk je? Hoe praat je over jezelf en anderen? Hoe ga je om met gebeurtenissen? Hoe reageer je op mensen? Ook is zelfbewustzijn dat je in de kern (goed) weet wie je bent. Je weet wat je krachten zijn, maar je kent ook je mindere eigenschappen. Je weet waar je voor staat. Wat je waarden zijn en wat je van het leven wilt. Daardoor ben je in staat bij jezelf te blijven en je eigen pad te bewandelen.

    Tips om zelfbewuster te worden


    Wie ben jij?

    Dit is een leuke oefening om je wat meer te verdiepen in wie je eigenlijk bent. Creëer een momentje voor jezelf; maak een lekkere kop thee, steek een kaarsje aan, pak een vel papier en schrijf eens wat dingen over jezelf op. Wie ben jij? Hoe zou je jezelf omschrijven? Hoe zie jij jezelf? Wat zijn je goede en slechte eigenschappen? Waar ligt je kracht? Wat vind je leuk aan jezelf? Wat zijn je verbeterpunten? Waar zou je je in willen ontwikkelen?Wat staat er op je bucketlist? Welke vijf waarden zijn voor jou het belangrijkste? Sommige vragen zijn best lastig, neem hier dus vooral alle tijd voor. Vervolgens kun je daarna eens goed naar alles wat je hebt opgeschreven kijken en eventueel met iemand die dichtbij je staat bespreken. *Een andere tip: doe eens een persoonlijkheidstest. De Myers Briggs test kan ik je aanraden.

    Vraag regelmatig feedback

    We hebben allemaal ‘last’ van blinde vlekken. Daardoor merken we veel dingen aan onszelf niet op die anderen vaak wel zien. Het kan zijn dat jij je gedrag en je acties compleet normaal vindt omdat ze zo vertrouwd en bekend voelen, maar dat de mensen die dichtbij je staan of je collega’s daar anders tegenaan kijken. Of misschien heb jij wel een heel ander beeld van jezelf dan de mensen om je heen. Daarom is het zo ontzettend waardevol en belangrijk om regelmatig feedback te vragen. Hoe zien de mensen die dichtbij je staan jou? Hoe functioneer je op je werk? Hoe ga je om met..? Hoe sta je in het leven? Feedback vragen is voor veel mensen spannend, want het vraagt een dosis zelfliefde om eventuele kritiek te kunnen ontvangen. Vraag daarom altijd alleen feedback aan mensen die je vertrouwt en die het beste met je voorhebben. Geef aan dat je wilt leren over jezelf maar dat je het fijn vindt als ze rekening houden met je gevoelens. Sta jezelf toe te groeien in het vragen van feedback. Begin eerst eens met één simpele vraag. Hoe ben ik in communicatie? Hoe kom ik op jou over, hoe zie je mij? Hoe ga ik om met tegenslagen? Wat is mijn mindset? Wat vind je krachtig aan mij? Waar zou ik aan mogen werken? Realiseer je dat het antwoord de kijk is van (alleen) die persoon. We zien de wereld allemaal anders, we kijken op een andere manier naar elkaar. Je kunt dus zelf besluiten wat je met het antwoord wilt doen.

    Bouw rituelen in om jezelf te observeren

    Jezelf observeren doe je door dagelijks/wekelijks rituelen in te bouwen in je leven. Het feit is dat we met zijn alle grotendeels op de automatische piloot leven, en ons te weinig bewust zijn van gedachten, emoties en gedrag. Door jezelf te observeren word je opmerkzaam en leer je waardevolle dingen over jezelf. Suggesties: je kunt bijvoorbeeld dagelijks een alarm op je telefoon zetten. Op het moment dat dat alarm gaat neem je een momentje voor jezelf, je haalt een keer diep adem en je benoemt hoe je je voelt en wat je gedachten zijn. Je kunt ook regelmatig een half uurtje met jezelf gaan zitten en dan noteren wat er allemaal in je hoofd omgaat om inzicht te krijgen in je denkpatronen. Of je richt je een tijdje op de manier waarop je over jezelf praat (in je hoofd en tegen mensen). Stop een notebookje in je tas en schrijf gedurende de dag op wat je zegt en denkt over jezelf. Mediteren is ook een vorm van observeren. Je kunt je na een tijdje te hebben gezeten losmaken van je gedachten en daardoor ben je in staat je gedachten te observeren. Ook zorgt mediteren ervoor dat je in contact kunt komen met je echte zelf, dat je beter kunt voelen en je je meer bewust bent van de sensaties in je lichaam (vooral na langere sessies).

    Ga je verdiepen in je emoties

    Dagelijks ervaren we ontzettend veel emoties, maar vaak zijn we er niet eens écht bewust van. Omdat we niet in ons lichaam zitten maar in ons hoofd, en niet bewust in het nu aanwezig zijn. Bepaalde emoties benoemen is voor veel mensen lastig. Maar emoties zijn belangrijk. Ze geven recht aan een ervaring. Door ze in het moment te doorvoelen worden ze niet in je lichaam opgeslagen maar lossen ze op. Wat zelfbewustzijn betreft is het voor jou waardevol om erachter te komen welke emoties je vaak ervaart, want emoties drijven je gedrag. Verdiep je eens in welke emoties er allemaal zijn. Ga dan vervolgens oefenen met het herkennen van emoties. Zet weer dagelijks een alarm op je telefoon en label op zo’n moment de emotie die je ervaart. Ik voel me… boos, verdrietig, trots, euforisch, teleurgesteld, verward, vrolijk, ontspannen, eenzaam, tevreden. Door een naam te geven aan de emotie erken je de emotie en voel je minder de behoefte om er actie op te ondernemen (te reageren of afreageren).

    Zelfreflectie

    Na observeren komt reflecteren. Door jezelf te observeren word je bewust van wat je denkt en doet, reflecteren zorgt ervoor dat je verbanden kunt gaan zien. Wanneer je bijvoorbeeld dagelijks regelmatig dezelfde emotie ervaart kun je deze emotie vaak terug herleiden naar een gedachte. Wanneer je een bepaald patroon hebt waar je niet blij mee bent dan observeer je eerst je gedrag en ga je daarna terug naar de aanleiding. Je handelt namelijk nooit zonder een bepaalde gedachte of overtuiging. Je gaat dus een verband zoeken tussen je gedrag en de overtuiging die je hebt. Schrijven of journalen is een speelse manier om aan zelfreflectie te doen. Het brengt je helderheid om dingen terug te lezen op papier (ook wanneer je het een hele tijd later terugleest), al schrijvend kun je makkelijker verbanden leggen. Om je zelfbewustzijn te vergroten kun je de gewoonte creëren om elke avond te schrijven over wat je bezig hield die dag. Welke situatie is je bijgebleven? Wat waren de emoties die dag? Welke gedachten maakten je overstuur of zorgden voor bepaald gedrag? Welk gevoel heb je overgehouden aan de dag? Wat was positief? Wat ging er niet zo goed? Wat wil je morgen anders/beter doen?

    Luister meer dan je praat

    Zelfbewuste mensen luisteren beter en praten minder. Luisteren betekent dat je aanwezig bent. Niet bezig zijn met jezelf, met in gedachten al bezig zijn met het formuleren van een antwoord of het afmaken van een zin, maar de intentie hebben om er voor de ander te zijn en echt te luisteren. Niet wat jij wilt horen dat die persoon zegt, maar wat diegene bedoelt. Dat is een geschenk voor de ander, maar ook zeker voor jezelf. Wanneer je vanuit de rust in jezelf een luisterende houding aanneemt zul je merken dat je veel meer inzichten krijgt over jezelf tijdens een gesprek met iemand.

    Observeer andere mensen

    Wanneer je iemand gaat observeren zullen je ontzettend veel dingen opvallen aan die persoon. Hoe diegene over zichzelf praat, hoe diegene zich gedraagt, zijn/haar houding. Doordat er afstand is gaat dat observeren veel makkelijker. De inzichten die je opdoet door anderen te observeren helpen je ook om je bewuster te worden van je eigen gedrag, houding en patronen.

    Stel jezelf dagelijks een goede vraag

    Ja! Goede vragen stellen aan jezelf is ook een waardevolle manier om zelfbewuster te worden. Een mooi ritueel kan zijn om jezelf dagelijks één goede en doordachte vraag te stellen, en bewust te gaan zitten en de tijd te nemen voor het antwoord. In het journal werkboek vind je drie pagina’s met goede vragen om zelfbewuster te worden.

    Leer en absorbeer informatie!

    Wanneer je jezelf uitdaagt om elke dag iets nieuws (kleins) te leren, wanneer je van informatie absorberen je nieuwe hobby maakt, zul je ook ervaren dat je daardoor enorm veel over jezelf te weten komt. Een biografie lezen van iemand kan je namelijk ook inzichten geven over jezelf. Voor een podcast luisteren of een interview bekijken geldt hetzelfde. Soms vind je herkenning in een persoon en geeft dat je helderheid over wie je bent of over je gedrag, soms krijg je het inzicht dat je juist totaal het tegenovergestelde bent of doet. Je leert meer over persoonlijkheden van mensen, over waarden, over drijfveren, bepaalde denkwijzen. Je verdiepen in de psychologie van de mens is ook ontzettend waardevol. Ga boeken lezen over je brein, over mindset, emoties. Deze kennis zal je ook zeker helpen om zelfbewuster te worden.

    De volgende stap is aan jou! Wat is de eerste kleine stap die je nu kunt zetten om aan zelfbewustzijn te gaan werken? Welk ritueel kun je in je leven inpassen?

    Foto: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *