• You-time om dicht bij jezelf te blijven

    Het grootste topic in mijn leven is denk ik om mijn leven te leven, zonder dat ik me mee laat slepen in iets waarvan ik denk dat het hoort. En voor mij is het keyword in die tweestrijd gewoon tijd voor mezelf. Me-time. Als ik in drukkere werk periodes minder tijd voor mezelf heb, ga ik al snel mee in de wereld die hoort. Die scheidingslijn is flinterdun. Luister ik minder naar mijn hart, en spelen mijn gedachten de kop op, dan ben ik opeens weer die persoon die doet wat hoort. Daarom is weten wie je bent, waar je voor staat en wie je wilt zijn zo ontzettend belangrijk. Je kunt in deze hectische wereld altijd terug naar de kern. Terug naar jouw kern. Daar waar je antwoorden vindt en je kunt zijn wie je bent.

    Die me-time is natuurlijk al jaren een onderschat iets. Want wanneer maak jij echt tijd voor jezelf? Zonder dat je wordt opgeslokt door je werk, je partner, vrienden, familie, social media, sport etc.? Neem jij elke dag de tijd om te schrijven wat je bezig houdt, neem jij elke dag de tijd om even een half uurtje (of wat) stil te zijn en tot jezelf te komen? Bedenk jij je elke dag waar je dankbaar voor bent of waar je misschien nog aan wilt werken? Neem jij tijd voor jezelf? Die tijd die zo nodig is om gebeurtenissen een plekje te geven, gevoelens te accepteren (zodat je ze niet opkropt), soms weer even je koers vast te stellen of gewoon simpelweg de dag van je af te laten glijden?

    Kleine momentjes voor jezelf, met grote gevolgen: dicht bij jezelf kunnen leven.

    1. Koop een mooi schrijfboekje voor jezelf, eentje wat helemaal jij is, en wat te mooi en bijzonder is om achterin een kast te stoppen. Leg ‘m op de keukentafel of naast je bed en zorg dat ‘ie altijd ready is voor een nieuw verhaal van jou. Want schrijven biedt lucht. Het geeft overzicht in je hoofd, het kunnen benoemen van emoties structureert, en vaak door er aandacht aan te geven geef je jezelf ook het gevoel dat de emoties er mogen zijn. Ik lees nog regelmatig terug in mijn reisboekjes, maar ook in mijn dagboekjes van een heftige periode vorig jaar. Naast dat je kunt lezen hoeveel mooie sprongen je hebt gemaakt, kun je ook heel helder krijgen waar je bijvoorbeeld telkens de mist in gaat, of welk onderwerp toch wel heel vaak terug blijft komen.
    2. Een fijn momentje voor jezelf in de avond: wat heeft de dag je gebracht, welke lessen heb je geleerd en waar ben je dankbaar voor? Dat kan in steekwoorden als je niet zo’n schrijver bent, maar probeer het in ieder geval. Doe je het ’s ochtends dan kun je je bedenken wat voor moois deze nieuwe dag je gaat brengen en visualiseer je wat je graag wilt dat er op je pad komt. Dit doe je vanuit jou, en vanuit jouw gevoel. Geeft kracht en positiviteit.
    3. Soms ben ik zo vol van gedachten en gevoelens en heb ik geen idee waar ik ze moet laten. Meditatie is echt nog niet mijn sterkste kant (ik voel me nog wat onrustig), maar kaars meditatie is een goede manier om het mediteren te leren. Je gaat lekker relaxed zitten in een rustige omgeving op een kussen of een stoel en staart voor een paar minuten in een vlammetje van een kaars. Probeer zo min mogelijk te knipperen met je ogen. Na een tijdje zul je merken dat gedachten vervliegen en op een gegeven moment wegblijven. Je bent dan eventjes gewoon helemaal in het moment. Fijne manier om terug bij jezelf te komen.
    4. De kracht van de natuur. Ik heb het jaren onderschat en was me er absoluut niet bewust van. Loop ik nu een bos in dan word ik een ander mens. Heb ik aandacht voor kleine dingen, voel ik de lucht in mijn longen en ontspant mijn lichaam. Probeer jezelf elke dag zo’n momentje cadeau te doen. Door buiten te zijn, even ver weg van de drukte, waar je nog rustig naar een mooi herfstblad kunt staren, de veranderde kleuren op kunt merken en frisse lucht inademt. Je stress level daalt enorm van dit soort uitstapjes en als je de stilte opzoekt komt er ook altijd weer boven wat op dat moment speelt in je leven. Gewoon even een heel fijn you-time moment.
    5. Uit je hoofd terug naar je hart. Soms zijn er van die dagen dat je alleen maar aan het doemdenken bent. Dat je denkt dat je je angstige gedachten bent, dat je even niet meer weet wie of wat je bent en wat je wilt, en je stress level tot aan het plafond reikt. Het enige wat dan bij mij werkt (voor meditatie, yoga of schrijven ben ik dan te onrustig) is sporten, of dansen. Uit je hoofd, letterlijk in je lichaam. Voelen wat beweging met je doet, alles van je afschudden. Ik ga dan een rondje hardlopen, zet mijn niet ‘zenne’ muziek vol op mijn oren en ren zo hard als ik kan zodat er letterlijk geen ruimte is voor gedachten. Houd je niet van rennen of sporten dan is dansen een goede tweede. Ken geen schaamte, zet de muziek op vol volume en probeer het eens voor een kwartiertje. Je voelt je echt herboren.
    6. Ga eens een dagje met jezelf op pad. Gewoon alleen. Naar een leuke onbekende stad, het strand, het bos. Pak de trein, wees lekker in het moment en doe alleen maar dingen die jij leuk vindt. You-time. Geniet en kom weer terug bij jezelf.

    Wat zijn jouw manieren om weer terug bij jezelf te komen?

    X

    Foto: unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    ”27. Recht door zee en oprecht, ambitieus in alles wat ze doet. Geniet intens van: schrijven, magische zonsopkomst, versjes, Dishoek, wegdromen, mijn sportmomentje op de vroege ochtend, voorjaar, verse bloemen, ontdekken, de wereld aan mijn voeten en nog zoveel meer.”

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *