• ‘Waarom ik?’ Zo kom je uit je slachtofferrol

    Ik heb zelf in een bepaalde periode in mijn leven een slachtofferrol aangenomen. Onbewust. Ik kan me nog goed herinneren toen op mijn tweeëntwintigste mijn leven aardig in puin lag (burn-out, geen werk, geen opleiding, einde relatie, geen vrienden meer, op een slaapkamertje bij mijn ouders), dat ik me regelmatig afvroeg: ‘waarom ik?’ Ik had het idee dat het leven tegen me was, omdat ik op een jonge leeftijd al best wat had moeten doorstaan, en ik gaf iedereen de schuld van mijn situatie behalve mezelf. Mijn passieve rol, ik vond mezelf een slachtoffer en zielig, zorgde ervoor dat ik geen actie hoefde te ondernemen om mijn leven weer op de rit te krijgen, maar ook zeker dat iedereen met me te doen had en me op verschillende manieren probeerde te ontzien. In deze blog vertel ik je meer over een slachtofferrol en geef ik je tips om dit patroon te doorbreken.

    Wat is een slachtofferrol?

    Een slachtofferrol of mentaliteit kun je ook wel zien als een bepaalde mindset die ervoor zorgt dat je van mening bent dat de wereld tegen je is en het leven tegen je werkt. Wanneer je een slachtoffer mentaliteit hebt voel je je vaak machteloos en heb je het idee dat je zelf geen invloed hebt op wat er gaande is in je leven. Je bent angstig en boos en als reactie daarop geef je iedereen de schuld van jouw situatie, behalve jezelf. Slachtoffers nemen geen verantwoordelijkheid over hetgeen wat er gebeurt in hun leven.

    De redenen voor een slachtoffer houding kunnen heel divers zijn. Sommige patronen die ontstaan gaan terug naar je kindertijd. Het kan ook een diepgewortelde overtuiging zijn dat het leven tegen je is, dat je geen controle hebt over wat er gebeurt. Vaak is het een manier van denken en naar de wereld kijken en heeft het alles te maken met je mindset.

    Hoe kom je uit die mindset?

    Hieronder wat tips die je op weg kunnen helpen!

    Onderzoek je overtuigingen
    Heb je de overtuiging dat het leven tegen je is, bijvoorbeeld? Dat jou geen geluk gegund wordt? Dat alles áltijd fout gaat? Heb je ooit een momentje genomen om deze overtuigingen te onderzoeken? Na te denken of ze echt waar zijn, en waar ze vandaan komen? Misschien heb jij deze overtuigingen in je kindertijd opgedaan, en is jouw slachtoffer mindset gewoon een kopie van het gedrag van één van je ouders. Wanneer je je overtuigingen onderzoekt krijg je helderheid en zie je vaak in dat wat je gelooft helemaal niet de waarheid is. Waarom zou je je er dan aan vast blijven houden?

    Vorm nieuwe overtuigingen die je daadwerkelijk helpen
    * Het leven wil me verder brengen
    * Ik heb de controle over mijn leven
    * Ik onderneem actie wanneer dat nodig is
    * Ik kan deze situatie veranderen
    * Ik ben krachtig
    * Ik ben… genoeg om dit op te lossen
    * Ik ben verantwoordelijk voor wat er gaande is in mijn leven

    Bedenk eens wat overtuigingen die je helpen die controle en verantwoordelijkheid terug te nemen.

    Neem je verantwoordelijkheid
    Vervang die ‘jij’ voor ‘ik’. ‘Jij hebt me boos gemaakt, jij hebt ervoor gezorgd dat ik nu in deze situatie zit, jij maakt me ongelukkig.’ Naar: ‘ik heb mezelf boos gemaakt, ik heb ervoor gezorgd dat ik nu in deze situatie zit, ik maak mezelf ongelukkig.’ Dat komt even hard binnen, ik weet het. Maar het is wat je nodig hebt om te horen.

    Verleg je aandacht naar ‘wij’
    ‘Slachtoffers’ zijn vaak alleen bezig met ik. Ze zien ook vaak alleen hun eigen kleine wereldje en hebben maar weinig interesse in de ander. Wat helpt om je uit die mindset te krijgen is door je te gaan bekommeren om de mensen om je heen. Oprechte aandacht, zorg, een lief gebaar. Richt je eens op de ander en voel hoe goed dat voelt! Het relativeert en je voelt ook dat je daadwerkelijk controle hebt over waar je je aandacht aan geeft.

    Leer goede vragen te stellen
    Wat kan ik hiervan leren? Wat wil het leven me duidelijk maken door dit onderwerp telkens weer terug te laten komen? Welke boodschap zit hierin verpakt? Waarom lijkt er even niks te ‘werken’? Welke seintjes mis ik hier? Wat kan ik nu aan deze situatie doen? Welke stap kan ik nu zetten? Goede vragen stellen heeft alles te maken met actief zijn. Kom uit je passieve rol!

    Dankbaarheid en omdenken
    Probeer om te beginnen de kleine voorvallen om te denken. ‘Oh, dit en dit is even kut, en ik voel me heel zielig, maar wat is de oplossing voor dit probleem of deze situatie?’ Of: er gaat iets mis op je werk, je voelde je al niet goed, en je krijgt ook nog eens slecht nieuws en meteen is daar de overtuiging ‘alles gaat altijd fout’, of ‘dit is weer een slechte dag’. Probeer in dat geval meteen iets te zoeken om dankbaar voor te zijn, en stel jezelf de vraag: wat kan ik nu direct doen om me beter te voelen (of dit slechte nieuws om te denken)?

    Foto: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *