• Terug in je kracht komen

    Wanneer je voor een uitdaging staat, iets spannends of nieuws gaat doen, totaal uit je comfortzone moet of als de beste versie van jezelf moet komen opdagen voor wat dan ook, is het belangrijk dat je in je kracht staat. Maar vaak voel je je op zulke momenten absoluut niet zo. Je bent onzeker, twijfelachtig, je zit in je hoofd en daardoor is je energie laag. Een lage energie zorgt vaak voor nog meer doemgedachten en zorgt voor een vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uitkomt. Wat je op zo’n moment wilt is een tool om jezelf weer terug in je kracht te zetten zodat je bruist van de energie, het gevoel hebt dat je de wereld aankunt en dat je dit kunt. Ik geef je in deze blog tips om terug in je kracht te komen. 

    1. Omarm jezelf!

    Acceptatie is hierin heel belangrijk. Je mag accepteren dat je je onzeker voelt, dat je niet weet of je dit wel kunt, of dat je een ‘mwah’ dag hebt. Vecht er vooral niet tegen maar erken het. Ik voel me…en dat is helemaal oké. Omarm jezelf (zeg iets liefs of doe aan zelfzorg op zo’n moment) en neem dan een besluit wat je gaat ondernemen om je beter en krachtiger te voelen.

    2. Zit ik in een lage of hoge energie?

    Wanneer je je onzeker voelt, je twijfelachtig bent of negatieve gedachten hebt dan zit je in lage energie. Positiviteit, kracht en vertrouwen hebben een totaal andere frequentie die je alleen kunt ‘bereiken’ wanneer je hoog in je energie zit, om het even simpel uit te leggen. Jezelf bewust zijn van het feit dat je laag in je energie zit is de eerste stap, want dan snap je ook waarom je je zo voelt en waarom je zulke gedachten hebt. Hoe kom je in een lage energie? Nou dat kan doordat je letterlijk weinig energie hebt en je nodig even moet opladen. Het komt vaak voor dat wanneer je je omringt met negativiteit (mensen) dat dat invloed heeft op je energielevel. Als je jezelf met anderen vergelijkt is er ook zo één. Maar ook als je dingen doet waar je geen passie voor hebt, die je niet leuk vindt, dan sluipt de energie ook uit je lichaam.

    3. Welke gedachten helpen me nu om terug in mijn kracht te komen?

    In plaats van te werken aan je belemmerende overtuigingen is het ook heel goed om de andere kant op te denken. Welke gedachten heb ik nodig om nu in mijn kracht te staan (of terug in mijn kracht te komen)? Een lijstje met helpende gedachten voor jezelf maken is een goede tip hierin! Zie het als een soort mantra’s. Voorbeelden?

    *Ik ben tot alles in staat als ik maar wil
    *Ik ben geweldig, en ik kan dit!
    *Ik heb de talenten om hier een succes van te maken!
    *Ik ga mezelf verbazen
    *Ik sta voor wie ik ben
    *Mijn kracht is oneindig
    *Alles van mij mag er zijn!
    *Ik kies mijn gedachten

    4. Op deze momenten voelde ik mij heel krachtig…

    Er komt nu waarschijnlijk meteen een herinnering naar boven. Of meerdere! Die keer toen je iets heel spannends deed waar je heel zenuwachtig voor was, maar het allemaal goed ging. Of toen je jezelf enorm verbaasde, omdat je niet dacht dat je daartoe in staat was. Of die keer dat je je on top of the world voelde en het gevoel had dat je de hele wereld aankon. Op dat moment stond je écht in je kracht. Neem een momentje om deze herinneringen uitgebreid op te schrijven. Hoe je je voelde, wat er gebeurde, wat dat in je losmaakte. Op de dagen dat je je niet zo krachtig voelt kun je deze momenten dan weer teruglezen en dat helpt je zeker om in een hogere energie te komen.

    5. Breng je gevoel tot leven in een korte visualisatie

    Die momenten die je bij het vorige puntje opgeschreven hebt komen extra tot leven in korte een visualisatie. Je herbeleeft dan simpelweg de herinnering(en), en roept dat gevoel opnieuw op. Deze intense en krachtige gevoelens stromen dan weer helemaal door je lijf en brengen je in een hogere energie. Ben je niet zo bekend met visualisatie? Visualiseren is simpelweg inbeelden. Je beeldt je in dat je die speech gaf, of dat je in je eentje die reis maakte, dat je je gewoon héél goed voelde en door de dag danste, of dat je een overwinning op jezelf behaalde. Het vraagt wat oefening, maar wanneer je het op regelmatige basis doet wordt je er steeds beter in en snap je ook dat je gevoelens dus gewoon kunt oproepen.

    6. Uit je hoofd terug in je lijf

    Zoals ik al zei: in je kracht staan en je krachtig voelen heeft alles met energie te maken. Energie is een lijfelijk iets wat je kunt voelen. Wanneer je onzeker bent of je hebt net even een duwtje nodig om voor jezelf te gaan staan dan werkt het het beste (en snelste) om iets lijfelijks te gaan doen en je denken aan de kant te zetten. Je kunt gaan mediteren, wandelen of echt actief gaan bewegen. Van welke sport word jij helemaal blij? Een rondje rennen, een goede work-out in de sportschool of gewoon in de kamer dansen op je favoriete muziek geeft je meteen een energieboost en zet je in je kracht. Daarna kun je alles aan!


    7. Zorg voor iets visueels in huis wat je terugbrengt bij je purpose

    Iets als een visionboard bijvoorbeeld dat weerspiegelt waar je naar op weg bent, wat je doelen zijn of wat je belangrijk vindt. Iets visueels dat positieve en krachtige gevoelens bij je oproept. Of een aantal foto’s van mooie momenten die je zo op die manier weer kunt herbeleven zodat je die kracht ook weer kunt voelen in je lijf.

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    2 gedachten over “Terug in je kracht komen

    1. Duska schreef:
      Avatar

      Wat mooi. Ik ga dit zeker gebruiken, en niet alleen voor mijzelf maar ook voor de vrouwen in mijn krachtgroep. Ex partners van huiselijk geweld. Zo mooi verwoord. Dank je voor het delen♡
      Lieve groet Duska, Ervaringsdeskundige stichting Zijweg

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Wat fijn Duska, dat je er wat aan hebt! (blijven toch persoonlijke ervaringen). En ik hoop dat je er in de krachtgroep ook iets mee kunt. Dankjewel voor je lieve reactie! Liefs

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *