• Signalen dat je innerlijke kind heling nodig heeft

    Hoe liefdevol (of niet) je opvoeding ook was, iedere volwassene heeft een gewond innerlijk kind. Je bent namelijk opgevoed door mensen die zelf ook een gewond innerlijk kind hadden. Jouw opvoeders hebben herhaald wat ze in hun eigen kindertijd ervaren hebben. Ze waren niet perfect, ze hebben fouten gemaakt, zoals ieder mens doet. En daardoor heb je als kind genoeg doorgemaakt: teleurstellingen, verdriet, pijn, afwijzing. Je hebt te maken gehad met gevoelens als onveiligheid, boosheid, angst, stress ervaren. Je hebt traumatische ervaringen meegemaakt. Je opvoeders konden misschien niet in al je behoeften voorzien (emotioneel, mentaal, fysiek, spiritueel). Dit heeft allemaal invloed op je gedrag en dus op jouw leven nu. In deze blog heb ik veelvoorkomende signalen op een rijtje gezet die vaak verband hebben met een gewond innerlijk kind. Weet dat er absoluut niks mis met je is als je jezelf in deze signalen herkent, nogmaals: we zijn allemaal in zekere zin gewond. Wat ik je toewens is dat je jouw innerlijke kind gaat erkennen, observeren, dat je naar zijn/haar behoeften gaat luisteren en de wonden uit je verleden gaat helen, zodat je weer je mooie en pure zelf kunt zijn en in echte vrijheid kunt leven.

    Signalen

    • Je hebt veel behoefte aan externe goedkeuring en waardering
    • Je hebt moeite met het vertrouwen van mensen
    • Je hebt het gevoel dat er iets mis met je is
    • Je voelt je vaak niet genoeg of niet goed genoeg
    • Je vindt het moeilijk om op jezelf te vertrouwen
    • Omgaan met kritiek vind je heel lastig
    • Je wijst jezelf vaak af en bent kritisch op jezelf
    • Je weet niet zo goed wie je bent
    • Je hebt een diepe angst voor afgewezen of verlaten worden
    • Je haalt een stukje eigenwaarde uit successen behalen, je bent altijd maar bezig met streven naar beter
    • Je projecteert veel van wat buiten jezelf gebeurt op jezelf (wat mensen zeggen, hoe ze reageren, hun emoties, dingen die gebeuren)
    • Je kunt je emotioneel niet goed uiten
    • Je reageert vaak vanuit impuls (aanvallend), in plaats van dat je eerst nadenkt
    • Je leeft vaak in het verleden en hebt moeite met loslaten
    • Je vlucht voor pijn en pijnlijke emoties
    • Je hebt jezelf onbewust gedistantieerd van het voelen, je leeft dus in je hoofd
    • Je voelt je schuldig wanneer je voor jezelf kiest
    • Je vindt het belangrijker dat anderen blij zijn dan dat je zelf blij bent
    • Je hebt moeite je eigen identiteit te vinden
    • Je wordt regelmatig getriggerd door de buitenwereld (iemand anders raakt een wond in je aan)
    • Je bent ook vaak kritisch op anderen
    • Je hebt (veel) ongezonde (liefdes)relaties
    • Je past jezelf aan aan de omgeving waarin je bent (je hebt verschillende identiteiten)
    • Je vindt het moeilijk om nee te zeggen, je behoeften te communiceren of je grenzen aan te geven. Wanneer je dat doet voel je je schuldig
    • Je maakt onbewust steeds dezelfde keuzes die leiden tot dezelfde resultaten (die je niet wilt)
    • Je vindt het vreselijk om mensen teleur te stellen
    • Je voelt je vaak verantwoordelijk voor de emoties of het welzijn van anderen
    • Je wilt graag begrepen worden
    • Je kunt moeilijk boos worden en voelt schaamte bij extreme emoties
    • Je voelt je vaak leeg van binnen en probeert die leegte op te vullen met ongezond gedrag (teveel eten, hard werken, drinken, series bingen, shoppen, sporten)
    • Je hebt de illusie dat oplossingen buiten jezelf liggen: een ander komt je redden, die coach die zal je wel ‘helen’
    • Je maakt beslissingen vaak om een ander te pleasen
    • Je hebt ergens het gevoel dat je niet meer verdient, dat je geen geluk, carrière of liefde verdient



      Foto: Unsplash
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    7 gedachten over “Signalen dat je innerlijke kind heling nodig heeft

    1. Debbie van der Velden schreef:

      Hallo Willemijn, ik herken me helemaal in het verhaal en mezelf helpen. Leven!
      Mijn vriendin heeft mij hierop geattendeerd.
      Dank alvast voor je reactie.

      • Willemijn schreef:

        Hoi Debbie! Fijn dat je vriendin je hierop heeft geattendeerd! Ik help je graag op weg als dat is wat je bedoeld! Kijk eens onder cursussen op de website:)

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *