• Quarantaine tips: zo benut je de extra tijd deze maanden

    Voor iedereen is deze quarantaine situatie weer anders. Werk je in de zorg dan heb je helemáál geen extra vrije tijd, en dan stuur ik je bij deze ontzettend veel kracht en liefde en wil ik je bedanken voor al je inzet. Heb je zorgen om je naasten en geliefden dan staat je hoofd ook niet bepaald naar een nuttige invulling vinden van je vrije tijd. Heb je de hele dag kids om je heen rennen, dan snap ik dat dit ook niet echt op je van toepassing is (maar toch, lees maar gewoon door, wellicht kan ik je inspireren!). Maar wanneer je werkelijk meer tijd hebt; je hoeft niet of minder te werken, je kunt er niet op uit, je vaste bezigheden in de avonden en weekenden kunnen allemaal niet doorgaan, dan zijn deze tips voor jou. Ik ben persoonlijk iemand die zichzelf al snel gaat afvragen: hoe kan ik het beste maken van hetgeen wat er nu gaande is? Deze vraag zette me aan het denken, juist ook voor jou. Ik ervaar en zie en hoor dat veel mensen zichzelf maar door de dagen slepen, extra veel Netflix kijken en maar hopen dat alles snel weer normaal wordt. Ik zie in deze maanden wel degelijk mogelijkheden. Die extra tijd die je nu hebt kun je ten volle gaan benutten. Ik geef je in deze blog al mijn tips en hoop je te inspireren!

    *Ga de relatie met jezelf voeden

    Deze week publiceerde ik een blog over groeien in het in contact staan met jezelf. Deze blog is een mooi uitgangspunt voor het voeden van de relatie met jezelf. Want die relatie heeft wel degelijk aandacht nodig, en nu is de ideale tijd daarvoor. Normaal ren je altijd maar door het leven. Vaak op de vlucht voor jezelf. Je focust je het liefst op de ander, en je houdt jezelf maar druk. Nu dat allemaal niet kan is het jouw tijd. Dit is jouw uitnodiging om naar binnen te keren. Om comfortabel te worden met het alleen zijn. Om jezelf beter te leren kennen. Aandacht te geven aan wat er speelt in jezelf. Daar heb je alle tijd voor en daar mag je ook alle tijd voor nemen om hierin te groeien. Lees de blog en ga aan de slag met de tips en kleine rituelen, en wanneer je hierin hulp nodig hebt is de zelfliefde gids iets voor jou.

    *Wat wil ik van het leven?

    Ook zo’n vraag die de meeste mensen angstvallig uit de weg gaan. Waarom? Omdat het antwoord misschien totaal iets anders is dan het leven dat ze nu leven. En dat is confronterend en eng. Ik zie dat als een uitnodiging, lief mens. Het is niet erg om een beetje verdwaald te raken. Om jezelf in een leven terug te vinden dat eigenlijk niet het jouwe is. Dat ‘overkomt’ ons allemaal. Door tijden zoals deze krijg je de kans even op adem te komen en echt te gaan reflecteren. Hoe gaat het met me? Heb ik nog plezier in mijn baan? Vind ik daar nog vervulling in? Wat zou ik graag met mijn leven willen doen? Hoe zie ik de toekomst? Waar verlang ik echt naar? Daag ik mezelf elke dag uit in hoe ik mijn leven leef? (En zo niet, hoe kan ik ervoor zorgen dat dat wel gebeurt?) Wat zou ik nog graag willen leren? Hoe gaat het met de relaties die ik heb in mijn leven? Tillen deze mensen me op? Vullen ze me aan? Stel jezelf deze periode eens elke dag één goede vraag. Schrijf het antwoord op, ga ermee zitten, denk erover na. Het is niet erg wanneer je het niet direct weet. Zie het vervolgens als een uitdaging om achter het antwoord te komen. Wees nieuwsgierig. Een andere tip: maak een visionboard. Zo ben je lekker op een creatieve manier bezig en heb je aan het einde van de dag een mooie en concrete visie voor je leven en toekomst.

    *Leer iets nieuws

    Begin met die online cursus of dat programma dat al een tijdje op je to do list stond, maar waar je telkens niet aan toekomt. Ga een nieuwe taal leren, begin een nieuwe hobby. Doe een leuke en uitdagende challenge met jezelf: lees vanaf nu elke week een boek, bijvoorbeeld. Of ga dagelijks een podcast luisteren waar je iets van kunt leren. Waar zou jij je graag in verdiepen? Waar wil je beter in worden of meer vanaf weten? Ga het doen!

    *Focus je op een bepaald gebied in je leven

    Het leven is druk en vol, en er wordt doorgaans veel van je gevraagd. Soms vraagt een bepaald gebied in je leven net even iets meer focus, maar heb je daar gewoon niet altijd de ruimte voor. Nu wel. Misschien wil je al een tijd aan je gezondheid werken. Wil je aandacht geven aan wat veranderingen in je eetpatroon. Wil je meer en regelmatiger sporten. Wil je met je mindset aan de slag. Je financiën echt eens onder de loep nemen en beter gaan managen. Misschien wil je wel minimalistischer (of duurzamer) gaan leven. Je relatie meer aandacht geven, beter communiceren of meer tijd samen doorbrengen. Wat het ook is: geeft dat gebied in je leven je volle focus. Schrijf wat to do’s en stappen op die je kunt gaan zetten. Geef vervolgens elke dag (kort) aandacht aan dit gebied. Na een paar maanden zul je echt veranderingen zien en opmerken!

    *Houdt een schoonmaak

    Over minimalisme gesproken: is het niet super fijn om eens een grote schoonmaak te gaan houden? Al je kasten op te ruimen, te ordenen, spullen wegdoen of weggeven die je toch niet nodig hebt. Je kleding uitzoeken. En misschien wel tevreden te zijn met minder? Deze periode is ideaal wanneer je hier een start mee wilt gaan maken, want je bent veel minder uithuizig, er is minder verleiding en daardoor koop je ook minder. Minimaliseren (of Marie Kondo’en) zorgt naast voor een goed en opgeruimd gevoel ook echt voor meer ruimte in je hoofd. Ik vertel je er alles over in deze blog.

    *Gooi je huidige routine(s) om

    Tijd om je leven een beetje op te schudden en weer wat uitdagender te maken! Routines geven je houvast, maar wanneer je al jaren op dezelfde manieren door je dagen rent, zorgen ze op een gegeven moment voor sleur. Soms zijn er maar kleine aanpassingen nodig die ervoor zorgen dat je weer uitgedaagd wordt. Dat je wat minder op de automatische piloot leeft. Gebruik deze periode om je routines eens goed te bekijken. Wat doe je tijdens je ochtendroutine? Zou je de start van je dag anders kunnen indelen? Hoe wil je je voelen als je je dag begint? Wat vind je belangrijk om aandacht te geven tijdens je ochtendroutine? (Je mind, je fysiek, je spirit, je gezondheid.) En hoe ziet je avondroutine eruit? Benut jij je tijd op de manier zoals die aansluit bij je waarden en je levensvisie? Of doe je eigenlijk maar wat en zit er totaal geen gedachte achter? Tijd om daar eens in te gaan duiken! In deze blog vind je tips om jezelf nieuwe gewoonten aan te leren.

    *Zorg voor jezelf

    Vergeet ook vooral niet om op adem te komen deze maanden. Maak gebruik van de rust, van het niet kunnen jagen, van het niet uithuizig kunnen zijn. Geniet van het hebben van weinig opties. Kom tot rust. Slow down. Zorg goed voor jezelf. Maak lekkere maaltijden, kook gezond, houdt me-time momentjes, zorg voor voldoende slaap, zoek de natuur wat vaker op. Doe wat je fijn vindt. Ben aanwezig. Laadt jezelf op.

    *Doorbreek een patroon wat niet meer helpend voor je is

    Een patroon doorbreken vergt ook ontzettend veel tijd en energie. Wanneer je al jaren, decennia misschien wel, iets op dezelfde manier doet, dan kost het ook soms jaren om dat patroon uit je systeem te krijgen. Maar ook in een paar weken of maanden kun je echt al reuzensprongen maken, zeker als je dagelijks aandacht geeft aan je patroon. Wanneer er nu meteen een patroon in je opkomt waarvan je denkt: dat staat me in de weg, dat werkt me tegen, geef het een kans deze periode. Ik heb nog geen blog online staat over het doorbreken van patronen, in mijn nieuwe programma bespreek ik het wel, maar eigenlijk kom je al een heel eind wanneer je dagelijks aan zelfreflectie gaat doen. In deze blog vertel ik je precies hoe.

    *Verbind je met de mensen om je heen

    Dat klinkt misschien een beetje gek nu het fysieke contact vrijwel weggevallen is, en je je vrienden en familie misschien al een tijdje niet hebt gezien. Maar of je nu samen met je partner woont, of je hebt een gezin, gebruik deze tijd om echt goede gesprekken te voeren. Zoek de verdieping op. Vraag eens wat er gaande is in hun leven. Waar ze over nadenken. Waar ze mee worstelen. Praat over elkaars dromen. Ga echt in gesprek met je kids nu je daar alle tijd voor hebt. Leer elkaar nóg beter kennen. Laat de tv eens een avondje uit, en gebruik de ruimte die dan ontstaat. Maak lange wandelingen in de natuur (op afstand) met elkaar. Face time met je familie. Bel met je vrienden. Gebruik deze tijd om echt de aandacht voor elkaar te hebben, te luisteren, elkaar te steunen en te helpen waar je kunt.

    Welke puntjes spreken je aan? Kies er een paar uit (zeker niet allemaal want dat is veel te overweldigend!) en pak je agenda er nu dan meteen even bij om dagelijks/wekelijks tijd te blokken en wat afspraken met jezelf te maken.

    Ik ben heel benieuwd of ik je heb kunnen inspireren met mijn lijstje, en waar jij mee gaat beginnen of wat jij aandacht gaat geven de komende weken. Laat je het me weten in een reactie? Zorg goed voor jezelf en elkaar. X


    Foto: Nynke Laagland

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *