• Meer offline leven, hoe doe je dat?

    Naar aanleiding van mijn blog over altijd ‘aan’ staan kreeg ik enorm veel reacties van herkenning in dat stukje ‘ruis’. Toen ik mijn leven een andere wending gaf merkte ik aan mezelf dat dat altijd aan staan voor mij gewoon niet meer werkte. Het kostte me veel teveel moeite en leek opeens ook in strijd te zijn met mijn manier van leven. Dat was voor mij het punt waarop ik besloot dat ik gewoon stapje voor stapje alles ging minderen. Klinkt heel simpel, was het eigenlijk ook. Toch kreeg best veel vragen over hoe ik dat nou precies heb aangepakt. Dat antwoord vind je in deze blog!

    Hoe komt het dat we steeds meer behoefte hebben aan minder ruis in ons leven?
    Een mens is niet gemaakt om te multitasken. De maatschappij is alleen wel veel sneller geworden, waardoor we veel meer ‘moeten’ in dezelfde tijd. We willen graag allemaal alles uit het leven halen. Een goede baan waarin we onze kwaliteiten kwijt kunnen, een rijk sociaal leven, je vrije tijd zo besteden dat je een goede balans vindt tussen werk en privé en ondertussen worden we door social media en onze omgeving onder druk gezet om al die ballen hoog te houden. Bang om iets te missen, en je wilt met iedereen genoeg te bespreken hebben. Een mens kan maar een beperkte hoeveelheid aan informatie opslaan en heeft elke dag ook momenten nodig waarop het kan ontspannen. Die momenten in ontspannen toestand hebben we alleen steeds minder. Komen we ’s avonds thuis dan staat er altijd wel een tv aan, is er nog wat werk te doen, email te checken en moet je ook zeker wel even kijken wat je op facebook allemaal hebt gemist. Je komt moeilijk in slaap en bent ’s nachts onbewust al die ruis van de dag aan het verwerken waardoor je de volgende dag doodmoe wakker wordt.

    Je faalt dus absoluut niet hopeloos, als je nu het idee hebt dat dit alles je gewoon teveel is. De vraag is eerder hoe kun je voor jezelf zo’n situatie creëren dat je nergens aan ten onder gaat, genoeg tijd over hebt om te doen waar je blij van wordt, en voorkomt dat je non stop stijf staat van de stress.

    Bedenk wat je niet bevalt aan je huidige situatie en welke dingen je graag wilt veranderen
    Merk je aan jezelf dat je ’s avonds voor het naar bed gaan bijvoorbeeld nog een overvol hoofd hebt? Of dat je je vaak heel gehaast voelt en het bijna automatisme is om op elke vrije seconde online te zijn? Heb je het idee dat social media echt een verslaving is geworden? Wil je ’s avonds je tijd het liefste wat ‘nuttiger’ besteden dan de hele avond voor de tv hangen en scrollen op social media? Wat zou je graag anders zien en willen en wat zou je met de tijd doen die je over hebt als als je wat minder online zou zijn? Lekker yoga’en, wat vaker mediteren, meer lezen, sporten, tijd voor vrienden, je hoofd een uurtje leeg rennen, of misschien droom je al jaren van een blog waar je lekker je hersenspinsels kunt delen?  Wanneer je de dingen die je niet bevallen meer overzichtelijk hebt, krijg je al veel beter inzicht in je sociale gedrag en wat  je wellicht anders kunt gaan aanpakken.

    Mijn tips voor een meer offline leven:

    » Krijg inzicht in hoeveel uur per dag je online bent
    Heb je een iPhone dan kun je onder instellingen bij de batterij checken hoeveel tijd je per dag/per week besteed aan de apps op je telefoon. Op die manier kun je zien hoeveel uren je ‘verspild’ en jezelf een doel stellen dat terug te brengen naar minder tijd. Vaak zijn die uren echt schrikbarend, en dat is dus waar jij je tijd aan besteed. Terwijl je tijd niet oneindig is in dit leven, maar het kostbaarste wat je hebt! Heb je geen iPhone dan zijn er ook verschillende apps die je hiervoor kunt downloaden (waaronder Moment).

    » Verwijder alle overbodige apps van je telefoon, en de apps waar je teveel tijd aan besteed, of die je eigenlijk gewoon niet meer dienen. Ikzelf stopte met Facebook, en verwijderde ook mijn gmail en instagram app van mijn telefoon. Er staan hooguit 4 apps op die ik nu gebruik, naast de standaard apps. Voor vermaak hoef ik nu niet meer op mijn telefoon te zijn, en dat scheelt elke dag enorm veel tijd! Je telefoon en de aandacht die je eraan besteed is niet meer dan een gewoonte. Het is je gewoonte geworden om elke vrije seconde met die vinger een app te open. Dat doe je onbewust. Voor je je ervan bewust wordt ben je allang weer aan het swipen. Dus het makkelijkste is om gewoon cold turkey af te kicken.  Binnen een week vind je dat offline zijn een genot, geloof mij. Binnen een paar dagen is de gewoonte uit je systeem verdwenen en kun je weer eens gewoon om je heen kijken, of mijmeren. Of een praatje maken met je collega, of iemand die naast je zit in die koffietent. En na een paar weken kom je erachter dat dat gevoel dat je iets moet, en iets mist, helemaal niet meer van toepassing is. Gewoon op delete drukken, da’s echt een bevrijding! 

    » Wil je toch nog op een aantal social media platformen actief blijven, log dan elke keer uit wanneer je de app gebruikt hebt (of verwijder de app gewoon een paar dagen als je merkt dat het je in beslag neemt). Heel stom trucje, maar mij weerhoudt het ervan om als automatisme elke keer die app te openen. Een username en wachtwoord intypen kost dan toch net teveel moeite;-). Zo kun je prima actief blijven op social, maar heb je je gedrag wel onder controle en beheerst de online wereld niet jouw offline leven. 

    » Neem de tijd om de dag in rust af te sluiten en ook in rust op te starten
    Probeer een paar uur voor het slapen gaan je telefoon op vliegtuigstand te zetten en haal hem daar pas vanaf wanneer je klaar voor de dag bent. Dat betekent niet wanneer je je ogen open doet, maar wanneer je al je ochtend routines achter de rug hebt en op het punt staat om (bijvoorbeeld) aan het werk te gaan. Doe dit ook wanneer je in een werkflow zit, en je niet gestoord wilt worden. Telefoon uit het zicht of op vliegtuigstand maakt dat ik zo een hele middag productief aan het werk ben. En dat is superfijn!

    » Stop standaard een boek in je tas en op elk vrij moment dat je je telefoon wilt checken omdat je bijvoorbeeld moet wachten op iets of iemand ga je gewoon lezen. Het is je brein dat je vaak automatisch naar die telefoon doet grijpen. Je moet ‘m dus gewoon iets anders leren.

    » Is tv kijken normaal je avondbesteding? Probeer dan die gewoonte eens een paar keer per week te doorbreken. Spreek met een vriendin af om samen een stuk te wandelen, plan een fijne sportsessie, lees een boek, doe een drankje in de stad, begin eens met dat project wat al tijden op je to do list staat, ga eens lekker uitgebreid koken en tafelen zonder op de tijd te letten en laat de tv en je telefoon uit.

    » Leer jezelf aan om je telefoon tijdens afspraken, koffiedates, werk of whatever niet naast je op tafel te leggen maar gewoon in je tas te laten of uit het zicht te leggen. Alles wat er niet is hoef je ook geen aandacht te geven.

    » Probeer in het weekend eens een dagje echt offline te zijn. En ervaar eens hoe rustig zo’n dagje is en of het wat jou betreft voor herhaling vatbaar is!

    » Kijk op een rust momentje (in de bus, in de rij van de supermarkt, in je lunchpauze) eens om je heen en ervaar eens hoe fijn het voelt om echt even niks te doen. Je zult veel meer dingen gaan zien en opmerken als je telefoon niet telkens je afleiding is. Ook zul je inzien dat we met z’n allen toch best een raar volkje zijn, zo uren turend en scrollend op een scherm. Ik denk dat dat besef je eigenlijk het grootste duwtje in de ‘meer offline richting’ zal geven.

    Fijne zondag, liefs!

    Willemijn
    Willemijn

    '29. Recht door zee en oprecht, ambitieus in alles wat ze doet. Geniet intens van: woorden op papier, magische zonsondergangen, sportmomentjes op de vroege ochtend, ontdekken, herinneringen maken en de wereld aan haar voeten.'

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *