• Momentjes van bewuste aandacht

    Mindful in het leven ‘staan’ is naar mijn idee niet iets wat je beheerst, maar wat je altijd weer moet blijven oefenen. Ik heb tijden dat ik heel relaxed ben, eindeloos veel me-time neem, en geniet van elke meditatie, elke wandeling of elk mini momentje tussen de drukte door. Dan leef ik met aandacht, ben ik ontspannen, en veel in het nu. Maar het kan de weken erna zo zijn dat ik een soort van op de vlucht ben voor de momentjes met mezelf. Ik plan dan onbewust mijn agenda bomvol, en al die belangrijke dingen waar ik zoveel waarde aan hecht verdwijnen veel te snel naar de achtergrond. Dan mediteer ik niet meer trouw elke dag, ben ik eerder op zoek naar afleiding als ik even met mezelf ben, zijn mijn gedachten altijd ergens anders etc. Onrust dus. Bewustzijn is ook hier weer super belangrijk. Een tijdje je mee laten voeren door een volle agenda is niet zo erg, als je daarna maar wel weer oppakt waar je eigenlijk zoveel baat bij hebt. Want dat is wat je ervaart als je probeert gedurende de dag even op te laden, te ontspannen, tijd voor jezelf te nemen. Je niet mee te laten slepen door, maar (regelmatig) met aandacht hier zijn. In deze blog deel ik wat momentjes die je daarbij kunnen helpen.

    Mini ochtend ritueel
    Hoe bewust is jouw ochtendritueel? Heb je altijd tijd tekort en ben je met honderdduizend dingen bezig of start je de dag ontspannen en doe je met aandacht een paar kleine dingen die belangrijk voor je zijn? Een korte meditatie van een paar minuutjes bijvoorbeeld, of met rust en aandacht een lekker ontbijt klaarmaken. Mindful douchen is ook zo’n ding en kan zo ontspannend werken. Gewoon voelen hoe het water langs je lichaam loopt en alles van je afspoelt, that’s it. Je ochtendritueel is eigenlijk leidend voor de rest van je dag. Ben je haastig, druk en zit je in je hoofd omdat je achter de feiten aanloopt, dan start je op die manier je dag, en dat is allesbehalve fijn. Probeer voor jezelf een ochtend ritueel in te bouwen dat je bewust kunt doen (dus niet afdraait), met de dingen die jij fijn vindt, en bedenk hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Misschien moet je er ietsje vroeger voor uit bed, maar dat is het waard, echt. 

    Met aandacht eten
    Nicoline Smalbraak organiseerde Mindful mei, en daar deed ik aan mee via Instagram. Ze postte op een dag een stukje tekst over ‘mindful eten’. Proeven, rustig kauwen, smaken waarnemen. Best een uitdaging denk ik voor veel van ons. Eten is iets wat we de hele dag doen, maar is het niet een soort van ‘moetje’ geworden? Even snel tussendoor omdat je ‘honger’ hebt? Echt rustig eten en genieten van smaken is enorm mindful heb ik inmiddels ondervonden (ik ben lerende). Een heerlijk mini zen momentje in je lunchpauze bijvoorbeeld. Neem je eten mee naar buiten, ga in het park zitten of ergens op een bankje, neem de tijd om rustig te eten, en je bent meteen een ontspannen momentje rijker. 

    Mindful wandelen
    Motion creates emotion. Je hoeft hier echt niet uren voor te wandelen. Al loop je in de pauze, voor of na je werk maar een blokje om, zo’n klein momentje kan hemels zijn! Want beweging vervoert je, maakt je ontspannen, zorgt voor endorfine, maakt je hoofd vrij, nieuwe ideeën komen boven, en soms ook weleens bepaalde emoties. Toch kun je ook al snel ‘onbewust’ wandelen. Dan is je tempo hoog, zit je helemaal vast in je gedachten, ben je al op weg naar een volgend iets, en geniet je daardoor niet eens van de omgeving. Als ik zoiets merk bij mezelf ga ik vertragen en letten op het neerzetten van mijn voeten. Elke stap zet ik dan even extra bewust, om weer in mijn lijf te komen en te voelen, zonder te denken. Extra leuke oefening daarbij is dat je bij elke stap iets opnoemt waar je dankbaar voor bent!

    Hoe gaat het met je?
    Misschien is het voor jou ook wel herkenbaar; je gaat zo op in je werk dat je alles om je heen vergeet en om 6 uur ’s avonds denkt ‘shit, ik voel me helemaal gestresst, ik ben moe, heb een stijve nek en al uren niks gegeten.’ Pushen en forceren is iets wat we maar al te graag doen. Toch nog even die opdracht afmaken, terwijl je eigenlijk op bent en hoofdpijn hebt. Toch nog gaan sporten, terwijl je lijf overduidelijk ‘NEE’ zegt. Check jij weleens bij jezelf in gedurende de dag om te vragen hoe het gaat? Hoe voel je je? Hoe voelt je lichaam zich? Wat heb je nodig? En geef je daar dan aan toe? 

    Mini meditatie
    Mediteren hoef je niet perse op een mat te doen, of in een yoga studio, of een hele lange tijd. Dat kan ook als je op de bus of trein zit te wachten, bijvoorbeeld. Of als ik bij een stoplicht sta doe ik het ook weleens. Elke paar vrije minuutjes die je hebt kun je gebruiken om even bij jezelf in te checken. Haal een paar keer diep adem, verwelkom alle gedachten, maar laat ze daarna ook weer met liefde gaan. Bij Sanny zoekt Geluk zag ik pas een mooie ‘oefening’ voorbij komen. Als het mediteren je niet lukt, en je zit helemaal vast in je hoofd, vraag dan aan jezelf middenin die meditatie wat je volgende gedachte gaat zijn. En dan wordt het stil…

    De natuur in!
    Is misschien niet even een 10-minuutjes-ding wat je in je dag propt, maar ik wilde ‘m er toch bijzetten. Wie weet woon je wel om de hoek bij een natuurgebied en kun je zo even de stilte en rust opzoeken. Tot jezelf komen, frisse (of zwoele zomer) lucht opsnuiven, alles wat groeit en bloeit bewonderen en naar de vogels luisteren. In de natuur zíjn is ook een vorm van mediteren. Al wandelend of gewoon zittend op een bankje in het nu zijn en je onderdompelen. Heel mindful. 

    Gewoon even niks
    Hoe vaak doe jij ‘gewoon even niks?’ Ik gok dat dat niet zo heel vaak is. Tijd tussen afspraken of to do dingen worden opgevuld door een telefoon, tv, laptop, boek/tijdschrift, en we gunnen onszelf maar weinig echte mijmertijd. Enerzijds misschien omdat we onze gedachtes ‘eng’ vinden, en anderzijds omdat lummelen vaak geassocieerd wordt met lui zijn. En dat terwijl het heerlijk (en nodig ) is gewoon lekker op de bank of in een stoel te gaan hangen en je gedachten de vrije loop te laten wanneer het kan. Wegdromen, verwerken, ontfocussen, ont-spannen. Probeer maar eens. Gewoon een paar minuutjes om te beginnen. Laat die gedachten maar komen, het wordt vanzelf een keertje stil. 

    Er zijn nog eindeloos veel meer dingen te bedenken; schrijven bijvoorbeeld en dan echt stilstaan bij de woorden die je op papier hebt gezet, je tanden poetsen, eten klaarmaken, dansen, met aandacht luisteren naar iemand, mindfulness zit eigenlijk in elk moment, als jij beslist om in het hier en nu te zijn en met aandacht te doen wat je wilt doen.  X

    Foto’s: Unsplash 

    Willemijn
    Willemijn

    ''28. Recht door zee en oprecht, ambitieus in alles wat ze doet. Geniet intens van: woorden op papier, magische zonsondergangen, mijn sportmomentje op de vroege ochtend, ontdekken, herinneringen maken en de wereld aan mijn voeten.''

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *