• Mediteren: een moment om tot jezelf te komen

    Ik had weer zo’n momentje vanochtend. Het was 7 uur en ik zat op mijn matje. En daar was het opeens: een paar seconden alleen maar stilte. Om me heen, maar vooral in mijn hoofd. Iets magisch wat steeds vaker voorkomt naarmate ik vaker mediteer. En nu zal je denken ”goh wat bijzonder, stilte in je hoofd.” En dat is het best wel eigenlijk ja. Als je goed bij jezelf nagaat dan zijn er buiten de uren dat je slaapt maar weinig momenten op een dag dat het stil is in je hoofd. Je denkt, werkt, piekert, peinst, praat, kijkt naar schermen, en dat wel zo’n 16 uur per dag.

    Ontfocussen
    Momentjes om tot jezelf te komen, ze zijn nodig in je leven. Je brein heeft het nodig om te ontfocussen, en nog belangrijker: om te verwerken. En dat hoeft niet uren per dag en al helemaal niet perse op een mat met zweverige muziek en wierook. Nee. Mediteren is een moment voor jezelf creëren in een omstandigheid waar jij je prettig voelt. Mediteren kun je wandelend doen, gewoon in de natuur, in de frisse lucht, even terug naar de kern. Of middenin je woonkamer op je vloerkleed tussen alle werkzaamheden van de dag door. Gewoon even bewust zijn, en aandacht geven aan jezelf, aan je (niet altijd op de waarheid gebaseerde) gedachten. Jezelf de ruimte geven om je gedachtes allemaal te laten zijn. En daardoor komen ze eerst heel hevig op, en vaak met honderden tegelijk, en denk je aan de meest onbenullige (of juist pijnlijke) dingen waar je misschien wel niet aan wil denken. Maar als je dat toelaat, want mediteren is helemaal niet GEEN gedachten hebben, dan drijven ze vanzelf langzaam van je weg. En dat is wat je wilt. Een balans in je hoofd, rust.

    Confrontatie en accepteren 
    In het begin zal het voorkomen dat na 5 of 10 minuten je hoofd nog propvol zit en je je afvraagt waar dit nou allemaal goed voor was. Je voelt je onrustig en wilt snel weer terug ‘naar het leven’, want naast het bewustzijn is het natuurlijk ook een stukje confrontatie met jezelf. Wat houd je bezig, wat komt er het eerst naar boven als je de wereld om je heen op pauze zet? En dat is niet altijd makkelijk en vaak een van de de eerste dingen waar je liever geen tijd voor vrijmaakt omdat je het misschien als ‘eng’ en confronterend ervaart. Wat er gebeurt als je wel doorzet en elke dag die paar minuten vrijmaakt voor jezelf? Mediteren (ik vind het ook een beetje een suf en beladen woord als ik eerlijk ben) is voor mij het bewustzijn van wie ik ben, van mijn handelen in het dagelijks leven, voor het aandacht geven aan de dingen waar ik de hele dag aan voorbij ren. Meditatie is voor mij ook accepteren, het op je af durven laten komen van gevoelens en merken dat deze ook weer gaan liggen. Dat ze elke dag een klein beetje minder worden en langzaam een rustig plekje krijgen. Onderdeel van jou, maar niet meer het grote stuk van jou. En de afgelopen maanden heb ik elke dag zo’n rustpunt voor mezelf gecreëerd, vaak ’s ochtends vroeg en aan het einde van de dag, omdat ik merkte dat ik daardoor het leven an sich veel beter kon accepteren. Ik had bijvoorbeeld minder last van teleurstellingen, of verwachtingen, ik leefde een stuk dichter bij mezelf en ging daardoor minder over grenzen heen, ik stopte niks meer diep weg maar gaf het juist aandacht, en ik liet veel minder mensen mijn leven (negatief) beïnvloeden.

    Ik daag je uit: ga het ook eens voor jezelf creëren. Een paar minuutjes per dag.

    Mijn tips?

    1. Leg een yogamat in je slaap of woonkamer. Elke keer als ik langs die mat loop word ik me weer bewust van het feit dat ik zo’n momentje weer nodig heb en ga ik zitten als dat zo is. Het nodigt letterlijk uit.
    2. Mediteren is onderdeel van mijn sportroutine. Of ik nou ga hardlopen, yoga doe of krachttraining, ik begin er altijd de ochtend mee en ga dan pas sporten. Een routine vinden voor jezelf maakt het makkelijker om het ook echt in te passen in je leven.
    3. Probeer niet als doel geen gedachten te hebben, maar zie het meer als een rustpuntje in je dag. Ontfocussen en ontstressen en aandacht hebben voor jezelf.
    4. Concentreer je op je ademhaling. Met het bewust inademen en ook weer (diep) uitademen valt er letterlijk rust over je heen. Ervaar dat als je je ademhaling stokt (inhoudt) dat in die momentjes de meeste stilte verborgen zit.
    5. Vind je het lastig om ermee te starten of juist ‘vol te houden’? De apps Headspace en Breathe zijn allebei heel fijn om een dagelijks momentje voor jezelf te nemen en een begeleide meditatie te krijgen. Je kunt een dagelijks alarm instellen zodat je dat momentje voor jezelf niet vergeet, en aangeven wat je mood is zodat je een passende meditatie krijgt. En soms val je van zo’n rustgevende stem ook weleens in slaap. Ook heel meditatief.

    Liefs!

    Willemijn
    Willemijn

    ''28. Recht door zee en oprecht, ambitieus in alles wat ze doet. Geniet intens van: woorden op papier, magische zonsondergangen, mijn sportmomentje op de vroege ochtend, ontdekken, herinneringen maken en de wereld aan mijn voeten.''

  • lekker lezen

    2 gedachten over “Mediteren: een moment om tot jezelf te komen

    1. Sanne schreef:

      Mooi om te lezen dat mediteren zo’n effect op je heeft! Herkenbaar, mij helpt het ook erg om meer stil te staan en dichterbij mezelf te blijven. Vrienden zeggen soms tegen me dat ze het zo knap vinden dat ik mediteer en ik probeer ze altijd duidelijk te maken dat het in mijn hoofd ook niet altijd zen en stil is, en dat je er niet goed of slecht in kan zijn, maar dat je het gewoon moet gaan doen. Ik ga deze blog even aan een paar vriendinnen laten lezen, dankjewel:)

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Hoi Sanne, fijn hè! Nee precies, wat dat betreft heeft het nogal een ‘taboe’. Ik zie het gewoon als een dagelijks momentje om mijn gedachten uit te laten razen en weer even terug te gaan naar wat ik voel. Haha dat is leuk, dankjewel! x

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *