• Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

    Deze blog is een vervolg op blog één: zelfvertrouwen, hoe raak je het kwijt?

    In deze blog deel ik mijn tips en inzichten die mij hebben geholpen om meer zelfvertrouwen te krijgen:

    – De allerbelangrijkste: doe wat je jezelf belooft te doen en begin daar vandaag nog mee. De makkelijkste manier om zelfvertrouwen op te bouwen is om jezelf aan je woord te houden. En dat klinkt heel simpel, maar geloof me: veel mensen doen dagelijks eindeloos veel beloftes aan zichzelf (ik ga stoppen met dit, ik ga beginnen met dit), maar komen ze niet na. We geven prioriteit aan de beloftes die we doen aan anderen, en nemen onszelf om de een of andere reden niet serieus. Voorbeeld: je hebt in een impuls jezelf voorgenomen elke ochtend een uur eerder uit bed te gaan om te gaan sporten omdat je fitter en krachtiger wilt worden. Je hebt een doel: je wilt jezelf verbeteren. Ga dan ook voor dat doel. Elke ochtend. Geef niet op na een paar dagen omdat het even moeilijk of zwaar is, en omdat niemand weet van jouw commitment en je dus makkelijk kunt stoppen. Zet door en voel wat het met je doet wanneer je je houdt aan de afspraken met jezelf.

    Op deze manier heb ik mijn zelfvertrouwen de afgelopen jaren weer teruggekregen. Ik deed altijd wat ik mezelf beloofde. Ik gaf gehoor aan mijn eerste impuls, en dat is super belangrijk! Je eerste impuls is er vaak eentje die nieuwsgierig is, die geen angst kent, niet aan falen denkt. Ga met jezelf een commitment aan om elke week gehoor te geven aan zo’n impuls. Het maakte mij sterker, zelfverzekerder, mijn zelfvertrouwen groeide, het gaf me een goed gevoel over mezelf. Ik kwam erachter dat ik veel meer kon dan ik dacht!

    – En als je dan merkt dat je echt toegewijd bent aan de dingen die je zegt dat je zou doen: wees dan ook trots op jezelf. Geef jezelf een compliment, beloon jezelf!

    – Ook is het voor jezelf heel verhelderend als je ergens over twijfelt, onzeker bent, bepaalde negatieve gedachten hebt, om er bij stil te staan dat dit vaak niet je eigen gedachten zijn. Je bent waarschijnlijk keer op keer in je hoofd aan het herhalen wat een ander ooit tegen je gezegd heeft. Om daar los van te komen moet je erkennen dat het niet jouw gedachte is, dat je de gedachte niet (meer) geloofd, en de gedachte vervolgens vervangen door een meer liefdevolle gedachte.

    – Iets waar ik altijd de mist mee inging: als iemand je bekritiseert op iets wat je doet, dan MOET je jezelf verweren. Vaak zijn we op zulke momenten in shock. We weten niet wat te zeggen, voelen onszelf afgewezen en klein en houden onze mond. Je zelfvertrouwen behouden of langzaam terugkrijgen doe je mede door voor jezelf op te komen. Voor jezelf opkomen betekent moedig zijn, opstaan en uitspreken wat je te zeggen hebt. Je wilt je waardigheid behouden, je wilt jezelf verdedigen, en na deze ‘kritiek’ je goed voelen over het feit dat je in ieder geval voor jezelf bent opgekomen.

    Stop met het ophemelen van anderen. Ga jezelf ophemelen! Ik maak het zelf regelmatig mee: mensen die mij bewonderen om wat ik allemaal doe, wat ik ‘overwonnen heb’, en dan meteen erachteraan zeggen: ”maar ik kan dat niet hoor.” Iemand als inspiratiebron zien is fijn. Het inspireert je, je hebt een voorbeeld, je wilt misschien dezelfde doelen gaan behalen. Maar je hoeft jezelf niet kleiner dan deze persoon te maken. Deze persoon is ook gewoon een mens. Jij hebt evenveel potentie, en evenveel kansen!

    Stop met vergelijken. In het algemeen in je leven, op social media, maar stop ook met het vergelijken van jouw hoofdstuk één met een ander zijn hoofdstuk twintig. Dat is niet realistisch, en je haalt jezelf hierdoor compleet naar beneden.

    Let op je taalgebruik naar jezelf toe. In je praten, in je gedachten. ‘Dit is niet voor mij weggelegd, ik kan dit niet, ik ben niet zo slim als zij, ik zal nooit…’ Hoe vaak hoor je dit jezelf zeggen? Als jij zegt of denkt dat je iets niet kunt, dan kun je het ook niet.

    Durf jezelf kwetsbaar op te stellen en met de mensen die belangrijk zijn in je leven te praten over je onzekerheden. Vaak hebben zij een heel ander (realistischer) beeld van jou, en achten ze je tot veel meer in staat! Een fijne peptalk van iemand die jou goed kent, kan je soms net dat duwtje geven om actie te ondernemen.

    Sta jezelf toe om je onzeker en twijfelachtig te voelen over sommige stappen. Ieder mens heeft dat bij nieuwe dingen, bij uitdagingen, en ik denk dat dat kunnen omarmen het ook minder zwaar maakt.

    Zijn dit tips waar je iets mee kunt?? Let me know, vind ik leuk om te horen! Liefs

    Foto’s: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds drie jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *