• Groeien in het in contact staan met jezelf

    We leven op het moment in een ontzettend vreemde tijd. We brengen allemaal veel uren per dag binnen door, kunnen er minder, zeg maar niet, op uit, en worden daardoor eigenlijk gedwongen om naar binnen te keren. Maar dat kan best spannend zijn als je normaal een heel druk en uithuizig leven hebt, en je de relatie met jezelf eigenlijk nooit echt veel prioriteit geeft. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om jezelf de hele dag af te leiden met FaceTime, Netflix, alles om maar niet na te hoeven denken, maar je kunt het ook als uitnodiging zien. Een uitnodiging om bij jezelf naar binnen te gaan kijken. Om jezelf beter te leren kennen. Om te groeien in het in contact staan met jezelf. Om te leren hoe je beter alleen kunt zijn en daar ook nog van kunt genieten. Zodat je een fijne, vaste basis creëert. Een basis die stevig genoeg is om dit soort uitdagende tijden ook door te kunnen komen. In deze blog vertel ik je meer over het in contact staan met jezelf, over oké leren zijn in je eentje, en geef ik je een aantal kleine tips en rituelen om hier stapje voor stapje in te groeien.

    Wat bedoel ik nou eigenlijk met in contact staan met jezelf?

    Je leeft de hele dag vanuit je lichaam, je hebt de hele dag gedachten, je ervaart gevoelens en emoties, dus je staat toch in contact met jezelf? Nou, dat is niet helemaal zoals ik het zie. 95% van de dag leef je op de automatische piloot. Dan ben je je niet bewust van je denken en gedrag en leef je vanuit je onderbewuste. Je onderbewuste is een verzameling van je verleden. Het is je oude verhaal. Dus je begrijpt misschien wel dat je 95% van de tijd je oude verhaal aan het herhalen bent. Je leeft vanuit je condities. Je condities zijn niet wie jij echt bent. Je condities heb je aangeleerd (gekregen). Wat mij betreft sta je eigenlijk vrijwel de hele dag níet in contact met jezelf, als je dat contact niet bewust opzoekt. Waneer je op de automatische piloot leeft smelt je samen met je gedachten. Je denkt dat jij je gedachten bent. Wanneer je emoties ervaart die je aangrijpen denk je dat jij die emoties bent. De meeste mensen identificeren zichzelf met hun lichaam, hun gedachten, hun gevoelens, hun verleden en levensverhaal. ‘Dit ben ik’. Naar mijn idee is dat maar een heel klein stukje van jou. Wanneer je dagelijks wat kleine rituelen inbouwt die ervoor zorgen dat je bewust aanwezig bent, zoals breathwork, meditatie, journalen, maar ook gewoon de stilte opzoeken, dan zul je ervaren dat je veel meer bent dan je gedachten en je emoties. Dan kun je beter voelen, laat je intuïtie veel luider van zich horen. Kom je weer tot de kern: je ziel, je spirit. Je echte zelf kun je zien als dat wat er overblijft wanneer je al die lagen af gaat pellen. Wanneer je voorbij je condities, je gedachten en je oude verhalen gaat. Terug naar hoe je geboren bent eigenlijk. Als een heel puur en liefdevol wonder. Die kern, dat is nog steeds jouw kern nu. En als je de stilte opzoekt dan verdwijnen al die verhalen en condities. Dan ervaar je weer: ik ben liefde. Ik mag er helemaal zijn. Alles is goed. En anderzijds bedoel ik óók met contact maken bewustzijn. Bij jezelf inchecken. Even van die automatische piloot af. Hoe gaat het met me? Hoe voel ik me? Hoe gedraag ik me? Welke gedachten heb ik? Wat heb ik nodig nu?

    Alleen zijn

    In deze periode is alleen zijn ook opeens een onderwerp. Wanneer je de afgelopen weken veelal tussen vier muren hebt doorgebracht, word je best wel geconfronteerd met jezelf. Opeens ervaar je dat je helemaal niet zo goed bent in het alleen zijn. Dat je het ook helemaal niet zo leuk vindt om de hele dag met jezelf te zijn. Je realiseert je misschien dat de relatie met jezelf helemaal niet zo goed is als je dacht, nu veel van je dagelijkse bezigheden wegvallen. Er zijn verschillende redenen waarom veel mensen niet goed alleen kunnen zijn. Ik denk dat het voor een deel een maatschappij dingetje is. Samenzijn staat voor gezelligheid, alleen zijn staat voor eenzaam (ja, helaas). Dus bewegen mensen onbewust meer toe naar het samenzijn. Een andere reden is dat veel mensen, inclusief ikzelf jaren geleden, zo ver van zichzelf af zijn komen te staan, van hun ware ik dus, dat alles hen aangrijpt wanneer ze alleen zijn. Wanneer je altijd omringd wordt door mensen, of wanneer je jezelf altijd maar bezighoudt en afleidt, dan is alleen zijn confronterend. Je mind begint te razen. Je denkt na over je leven. Is dat leven wel zo leuk? Maak ik wel echte de juiste keuzes? Zit ik wel in de goede relatie? Doe ik wel wat ik écht wil doen? Wie ben ik eigenlijk? Je denkt na over het feit dat je altijd dingen en mensen nodig hebt om je goed te voelen. Je hebt vervelende gedachten over jezelf. Je voelt de onrust. Er komen niet verwerkte ervaringen naar boven. Het alleen zijn voelt oncomfortabel. Wanneer je geen echte relatie met jezelf hebt ontwikkeld is in je eentje zijn alsof je samen bent met een vreemde die je maar niet begrijpt, niet kunt lezen.

    Drie dingen die je moet weten en die het makkelijker maken om alleen te zijn

    • Ik ben niet mijn gedachten en gevoelens. Ik heb gedachten en gevoelens. Wat mijn mind me ook allemaal voor de voeten gooit, ik hoef me er niet mee te identificeren, ik hoef het niet persoonlijk te nemen. En dat vraagt oefening, heel veel oefening.
    • Ga de ruimte tussen jouzelf en je gedachten ervaren. Mediteren is niet meer dan kijken naar je gedachten en ze gewoon voorbij laten gaan. Hoe stom of pijnlijk of niet aardig ze ook zijn, jij hebt de controle. Jij besluit of je meegaat in de gedachte, of je er actie op onderneemt, of je de gedachte gelooft. Ga oefenen met het ervaren van de ruimte tussen jouzelf en je gedachten. Neem afstand, observeer. Elke keer wanneer er weer een nare opkomt zeg je tegen jezelf: ‘moet ik iets met jou?’ Mediteren laat je uiteindelijk terugkomen, wanneer je lang genoeg blijft zitten, bij die mooie en rustige plek in jezelf. Bij je echte zelf. Als alle stormen zijn gaan liggen (gedachten, gevoelens) heb je weer contact met wie je echt bent. Dan ontdek je dat je veel groter bent dan je ervaringen, je vervelende gevoelens, je pijn en je confronterende gedachten. En dan is alleen zijn opeens ook helemaal niet meer zo aangrijpend.
    • De derde is een mindset shift. Één van de redenen dat je niet goed bent in alleen zijn, of dat je het niet comfortabel vindt, is omdat je diep van binnen weet dat er iets in jezelf speelt wat je al een tijd negeert. Misschien zijn het oude pijnen. Of weet je dat je op dit moment andere keuzes zou moeten gaan maken. Dat je toch niet helemaal het leven leeft wat je voor ogen had. Of dat je eigenlijk helemaal niet zo goed weet wie je bent, zo zonder werk, zonder vrienden, partner, externe omstandigheden. Probeer dit als een uitnodiging te zien, en niet als een aanval of een confrontatie. Een uitnodiging om jezelf beter te leren kennen. Een uitnodiging om op ontdekking te gaan naar hoe je je leven dan wel vorm wilt geven. Je hoeft niet meteen in het diepe te springen! Begin eens met het gehoor geven aan die intuïtieve stem die je zult ervaren in de momenten dat je alleen bent. Wat zegt de ingeving? Hoe voel je je daarbij? Droom weg. Maak een visionboard. Ga jezelf beter leren kennen. Zie dat proces als iets moois, als iets bijzonders. Zoals je dat ervaart wanneer er een nieuw iemand is in je leven die je beter wilt leren kennen.


    Kleine rituelen die je helpen om meer in contact te staan en hierin te groeien

    – Maak er deze periode eens een gewoonte van om elke dag even de natuur in te gaan. Een korte wandeling te maken alleen. De natuur is zo’n helende plek. Het is er zo vredig, zo rustig, alles gebeurt er op tijd, niks heeft haast, je wordt gespiegeld in je ‘zijn’, en letterlijk weer teruggebracht naar je eigen natuur. In beweging zijn wanneer je alleen bent voelt minder confronterend dan in je eentje op de bank zitten, dus dit is een mooie eerste stap!

    – Houd regelmatig, zeg eens per week, een scherm vrije avond (telefoon op vliegtuigstand en tv uit) en maak daar een zelfzorg avond van. Doe de dingen die jij fijn vindt om tot rust te komen en te ontspannen. Steek kaarsjes aan, maak een lekkere kop thee, luister muziek, ga in bad, lees een mooi boek, schrijf, zit in stilte.

    – Wat yoga en stretch oefeningen doen bij het beginnen of eindigen van de dag is ook een fijne manier om een klein momentje voor jezelf te creëren waarin je weer even terug in je lijf komt, je focust op je ademhaling, waarop je incheckt bij jezelf. Maak zulke rituelen zo klein mogelijk zodat ze geen drempel worden. Tien minuten is al helemaal goed. Doe drie oefeningen die je prettig vindt en probeer daar echt de rust in te kunnen vinden.

    – Journalen is een mooie manier om zelfbewuster te worden, maar ook om op zelfonderzoek te gaan, jezelf te leren kennen, in contact te staan. Al schrijvend raak je uit je hoofd en kom je weer in je lijf, terug naar je hart. Je kunt jezelf in je journal elke avond een mooie vraag stellen bijvoorbeeld.

    – Zet dagelijks een aantal keer een alarm op je telefoon. Wanneer dat alarm gaat creëer je een mini momentje voor jezelf. Haal een aantal keer diep adem, voel je lijf, en vraag jezelf: hoe gaat het met me, hoe voel ik me? Ook is het fijn om op die momenten een mooi mantra te gebruiken dat je een goed gevoel geeft over jezelf, of dat je kracht geeft.

    – Stilte. Al is het maar vijf minuten per dag. Zit in stilte voor je aan de dag begint, eindig de dag in een momentje van stilte. En probeer daar je comfort in te vinden. Voel dat het oké is om alleen te zijn in stilte. (Het liefst moedig ik je aan te gaan mediteren, maar simpelweg stil zijn voor een paar minuten per dag keur ik ook al helemaal goed.)

    – Creativiteit. Alles waar je niet je gedachten bij nodig hebt brengt je dichter bij je echte zelf. Creativiteit zorgt voor een flow, voor een bepaald soort fijne energie, je gaat op in wat je aan het doen bent. Op zulke flow momenten denk ik dat je leeft vanuit wie je echt bent. Dat je veel meer verbonden bent met je mooie, pure en liefdevolle spirit. Wanneer je geen creatief beroep hebt is creativiteit echt belangrijk om tijd voor vrij te maken, om ook dat andere stukje van jezelf ruimte te geven en jezelf los te maken van het denken. Maak een visionboard, ga tekenen, schrijven, maak muziek, maak iets, creëer iets, laat je ideeën de vrije loop, voer uit, zonder doel, gewoon fun.

    Foto: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    2 gedachten over “Groeien in het in contact staan met jezelf

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *