• Emotionele triggers: de uitnodiging tot heling

    Vaak weet je diep van binnen wel wat de wonden uit je kindertijd zijn. De teleurstellingen waarmee je te maken hebt gehad, de behoeften die je had die je opvoeders niet konden vervullen, pijnlijke ervaringen, opgekropte emoties. Toch zullen er ook nog steeds veel dingen ongrijpbaar voor je zijn. Een bepaald gevoel wat steeds terugkomt, een behoefte, gedrag, een emotie die vaak opspeelt, iets in jezelf wat geraakt wordt. Je aandacht een tijdje focussen op je triggers zal je dan zeker helderheid geven. Triggers wijzen je namelijk precies op waar je innerlijke kind heling nodig heeft. In deze blog vertel ik je wat een trigger precies is, waaraan je deze emotionele reacties kunt herkennen en geef ik je voorbeelden van triggers.

    Wat is een emotionele trigger?

    Triggers zijn emotionele reacties in het nu door niet verwerkte pijn uit het verleden. Wanneer je getriggerd wordt, wordt je weer teruggebracht naar een niet verwerkte pijnlijke of traumatische ervaring of een diep negatief geloof (gedachte) over jezelf. Deze ervaringen en overtuigingen zijn allemaal opgeslagen in je onderbewuste, een deel van je brein dat 95% van de dag actief is. Wanneer je je in het nu in een soortgelijke situatie bevindt die je doet herinneren aan een pijnlijke ervaring uit je kindertijd bijvoorbeeld, of wanneer iemand iets zegt of doet wat een negatieve overtuiging over jezelf bevestigd (ik ben niet goed genoeg), stuurt je brein een seintje naar je lichaam dat vervolgens voor een hevige emotie zorgt.

    De wond uit je verleden die je niet geheeld hebt wordt aangeraakt. Iedere trigger is anders, en dus kan ook de hevigheid van de trigger verschillen. Je hebt milde triggers (er gebeurt iets en je ervaart een bepaald gevoel wat je kunt linken aan je kindertijd, bijvoorbeeld teleurstelling), maar ook hele intense triggers. Momenten waarop een diepe pijn je overvalt en je overgaat op fight/flight/freeze modus. De intensiteit van de reactie in jezelf (de emotie) is afhankelijk van hoelang deze emoties (of bijvoorbeeld overtuigingen) al zijn opgeslagen, en ook de mate waarin je tegen de ervaring in jezelf vecht.

    • Wanneer je getriggerd wordt ben je niet je volwassen zelf, maar weer even dat kleine kind in die emotie of in die ervaring. Je reageert in dat moment niet als volwassene maar vanuit je gewonde kind.
    • Mensen die intense triggers ervaren reageren hun pijn vaak automatisch af op de ander. Ze worden boos (terwijl ze van binnen heel verdrietig zijn), ze gaan zomaar uit het niets tekeer of hun humeur slaat compleet om. Door zich op een ander te richten hopen ze hun pijn kwijt te raken of zichzelf even af te leiden van wat ze voelen.
    • Een trigger wordt niet veroorzaakt door een ander. Ongeacht of iemand iets tegen je zegt of je op een bepaalde manier behandelt, mensen houden enkel een spiegel voor van wat er speelt in jezelf, wat jij nog in jezelf op mag gaan lossen. Jij mag daarom je verantwoordelijkheid gaan nemen wanneer je getriggerd wordt.

    Hier kun je een (intense) emotionele trigger aan herkennen

    Emotionele triggers kunnen zomaar uit het ‘niets’ opkomen. De seconde voor de trigger voelde je je nog prima en was je bijvoorbeeld gezellig in gesprek met iemand.

    Door een bepaalde situatie, dat kan zijn iets wat iemand zegt, of een bepaalde ervaring die je hebt die je doet herinneren aan iets uit het verleden, wordt er iets in je aangeraakt dat zorgt voor een emotionele reactie. (Soms kan het zijn dat de situatie je helemaal niet doet herinneren aan je kindertijd en je niet goed snapt wat je nou precies zo raakt. Besef je goed dat je veel van je herinneringen uit je kindertijd onderdrukt kan hebben/‘vergeten’ kunt zijn, en dat je triggers je dus iets kunnen vertellen over deze herinneringen.)

    Wanneer er sprake is van een intense trigger geeft je brein een seintje aan je lichaam dat er gevaar is. Je lichaam reageert: je hartslag gaat omhoog, je handen worden klam, je lijf wordt zwaar, je gezicht wordt rood.

    Op zo’n moment schiet je in een fight/flight/freeze modus: in de overleefstand. Je bent dan niet meer bewust aanwezig. Je kunt niet meer helder denken en je reageert meestal zoals je reageerde op stress, emoties en problemen als toen je een kind was.

    Wanneer je getriggerd wordt, wordt je overspoeld door een golf van pijn, woede, verdriet, afwijzing, schaamte. Je bent weer even dat kleine, hulpeloze en kwetsbare mensje.

    Voorbeelden van triggers

    Hieronder vind je veel voorkomende emotionele triggers voor mensen:

    Afgewezen worden

    Genegeerd worden

    Wanneer er geen rekening met je gehouden wordt

    Mensen die om je lachen

    Wanneer iemand een opmerking maakt over iets waar je onzeker over bent

    Kritiek krijgen

    Wanneer iemand je naar beneden haalt

    Je onveilig voelen

    De controle verliezen

    Je niet gezien of gehoord voelen

    Mensen die je teleurstellen

    Het gevoel hebben dat er misbruik van je gemaakt wordt

    Een emotionele trigger kan dus zijn een bepaalde situatie die iets in je losmaakt, of een opmerking die iemand maakt. Een trigger kan ook zijn een gevoel dat je als kind vaak ervaren hebt: je onveilig voelen, teleurstelling, hulpeloos zijn, er niet bijhoren. Geuren en geluiden kunnen triggers zijn. Maar dus ook een specifieke ervaring die heel erg lijkt op een traumatische herinnering of periode uit het verleden.

    Wat zijn jouw emotionele triggers?

    Tijd om aan het werk te gaan! Pak je journal erbij en probeer eens momenten te achterhalen waarin jij getriggerd wordt. Zijn er voorbeelden uit het lijstje hierboven die op jou van toepassing zijn? Als je nog niet heel zelfbewust bent kun je het beste aandacht geven aan de momenten waarop je tekeer gaat tegen de ander of pijn ervaart. Wat was de aanleiding van deze emotie? Welke gedachten gingen er in je hoofd om? Waarom was je zo boos of verdrietig of teleurgesteld? Kun je deze emotie of gebeurtenis linken aan je verleden? Als je het lastig vindt om zelf te bedenken en je ervoor openstaat kun je aan bijvoorbeeld je partner vragen op welke momenten jij boos wordt of tekeer gaat, of jezelf juist afsluit. Observeren en jezelf bewust worden van niet verwerkte pijn is de eerste stap. Veel mensen willen meten gaan helen en van het probleem ‘af’, maar dan sla je echt een stap over. Pas wanneer je helder hebt wat je trigger momenten zijn kun je er alert op worden en langzaam nieuwe keuzes gaan maken.


    Foto: Unsplash



    Leuk nieuws! Het innerlijk kind programma is geheel vernieuwd! Deze maand ben ik bezig met de laatste puntjes op de i en dat betekent dat je je nog heel even aan kunt melden voor de huidige prijs van 119,-. Na deze maand gaat de prijs flink omhoog! Wanneer jij op een laagdrempelige manier wilt starten met het innerlijk kind werk is dit programma wat voor jou. Stap voor stap ga je zelfstandig aan de slag, je ontvangt van mij alle informatie en tools die je nodig hebt. Het programma kun je helemaal op je eigen tempo volgen, gedurende de 10 weken ben je verzekerd van mijn support en aanmoediging. Aan het einde van het programma heb je veel meer zelfkennis, ben je zelfbewuster en heeft je persoonlijke ontwikkeling een boost gekregen. Je hebt inzicht in gedragspatronen, wonden en trauma’s en de tools in handen om verder aan heling te gaan werken. Lees hier meer over het programma.

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *