• Emoties verwerken

    Ik heb je in een eerdere blog al verteld waarom emoties zo belangrijk zijn en wat ze precies weerspiegelen. Die blog vind je hier. In deze blog geef ik je tools om emoties op een gezonde manier te gaan leren verwerken. Neem eruit mee wat voor jou goed voelt!

    1. Ga zitten met wat je voelt

    Je voelt je boos, gefrustreerd, teleurgesteld, verdrietig, wanhopig, wat de (intense) emotie ook is: deze heeft je aandacht nodig. Emoties zijn energie (wij plakken er vervolgens een label op), deze energie trekt door je lichaam. Hoe meer je je tegen dat gevoel verzet, hoe langer het gevoel aanhoudt. Je emoties willen graag gezien worden zodat ze weer kunnen vertrekken, dat is alles. Daarom is het belangrijk dat je ook de zogenaamd ‘negatieve’ emoties gaat verwelkomen en niet alleen de positieve. Je mag jezelf aan gaan leren om wanneer je voelt dat er iets speelt in jezelf, kort te gaan zitten met dat gevoel in plaats van afleiding te gaan zoeken, jezelf te verdoven of je emoties te onderdrukken. Zoek een stille plek op in huis of waar je ook bent, sluit jezelf af en laat het er allemaal maar even zijn. Het kan fijn zijn om je allereerst op je ademhaling te focussen wanneer de emoties heel hevig zijn. Leg je hand op de plek in je lichaam waar het gevoel het sterkste is en adem er maar doorheen. In door je neus en met een zucht uit door je mond. Doe dit totdat je je wat rustiger voelt.

    *Wanneer je een gevoel of emotie de hele dag hebt proberen te onderdrukken of negeren is het alsnog goed om er uiteindelijk mee te gaan zitten.

    2. Beschrijf de emoties die je ervaart

    Wat voel je? Wat is er gaande? Wat speelt er in jezelf? Ga de sensaties in je lichaam/de emoties die je ervaart maar benoemen. De emoties die ik ervaar zijn… (door bewust te zeggen ‘de emoties die ik ervaar zijn’ in plaats van ‘ik voel me’ creëer je afstand tussen jezelf en wat je voelt.) Beschrijf wat je precies voelt in je lichaam, waar het zwaar voelt, waar het pijn doet, waar het tintelt, waar het warm voelt.

    3. Accepteer wat je voelt volledig

    Volle acceptatie is heel belangrijk in het reguleren van emoties. Een emotie wordt heviger als je je ertegen verzet. Je mag jezelf volledig overgeven aan wat je voelt. Bij elke emotie die je opnoemt of elke sensatie die je ervaart zeg je er daarom achteraan: en dat is oké. Ik voel me verward, en dat is oké. Ik voel me boos, en dat is oké. Ik ben teleurgesteld, en dat is oké. (En voel dan goed hoe de emotie zijn kracht langzaam verliest als jij je niet meer verzet.) Die overgave is voor veel mensen heel lastig. Als je jarenlang (of decennia lang) vecht tegen of vlucht voor je emoties dan voel je enorm veel weerstand tegen je teleurgesteld, wanhopig, gefrustreerd, waardeloos of woedend voelen. Diep van binnen ben je misschien wel bang dat je dat voelen niet aankunt, heb je een overtuiging dat je emoties er niet mogen zijn of dat je ze niet zult overleven. Het is belangrijk dat je je gaandeweg bewust wordt van dit soort overtuigingen waardoor je meer begripvol kunt zijn tegenover jezelf, en jezelf vervolgens te vertellen dat voelen niet de vijand is maar eigenlijk iets heel moois, dat je kunt voelen én overleven en dat jij groter bent dan wat je voelt. Je gaat voorbij je oude verhaal door wél die nieuwe keuze te maken en te blijven zitten met jezelf, hoe graag je ook zou willen vluchten. Mooie mantra’s die je kracht geven: Ik zie mijn pijn. Ik heb het even moeilijk, dat is oké. Ik voel me nu… en ik accepteer dat. Ik voel me nu… het mag er zijn. Voel je de behoefte om heel hard te huilen, te schreeuwen of wat je voelt op een andere manier te uiten? Laat het toe. Geef je eraan over. Dat is de eerste keren waarschijnlijk heel spannend, maar vaak werkt het zo verlichtend. Je geeft je emoties een stem.

    5. Blijf net zolang zitten tot de sensaties wegebben

    Focus je een tijdje volledig op je lichaam en blijf net zolang zitten totdat je merkt dat de sensaties minder intens worden en langzaam wegebben. Merk op hoe je lichaam zachter wordt. Het harde of lege gevoel lichter wordt, de knoop in je maag verdwijnt. Boosheid of frustratie in opluchting verandert. Je weer vrij kunt ademen.

    6. Journal kort over je ervaring

    Mocht je de tijd hebben dan zou ik je zeker aanmoedigen om zo nu en dan kort te journalen over je ervaring zodat je meer zelfbewustzijn ontwikkelt en ook inzicht krijgt in waarom je bepaalde emoties ervaart. Vragen die je jezelf kunt stellen: wat was de aanleiding van deze emotie? Was het een gedachte of een gebeurtenis? Ervaar je deze emotie vaak? Heb je deze emotie misschien vroeger ook regelmatig ervaren of kun je deze emotie herleiden naar een herinnering of wond van je innerlijke kind? Vraagt deze emotie nu om een bepaalde actie (bijvoorbeeld je grenzen eerder aangeven)?


    Foto: Unsplash

    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *