• Dit moet je weten over emoties

    Emoties zijn een belangrijk onderwerp in het innerlijk kind werk. Ik ervaar dat veel mensen niet goed weten wat emoties zijn en vaak zichzelf (onbewust) een hoop niet helpende patronen hebben aangeleerd om maar niet te hoeven voelen. Voelen is leven. En dus ga ik je uitleggen wat emoties precies zijn, welke verschillende ‘soorten’ je hebt, wat er gebeurt wanneer je je verzet tegen wat je voelt en vertel ik je waarom we voelen vaak zo eng vinden. Lees je mee?

    Wat zijn emoties precies?

    Emoties zijn korte, hevige gevoelens die ontstaan door situaties van buitenaf, er doet zich iets voor en je lichaam reageert daarop, of door je eigen gedachten. Het is een instinctieve reactie. Het is een indruk van een ervaring gelinkt aan je verleden. Jij ziet een situatie op een bepaalde manier en geeft daar een betekenis aan. Vervolgens ervaar je een sensatie in je lichaam. Overtuiging: dit is niet goed, ik ben in gevaar, emotie: angst. Een emotie is eigenlijk niks meer dan energie die door je lijf heen beweegt. Wanneer je emoties volledig accepteert, je doet niks om de emotie weg te drukken of te negeren, kan de energie heel snel je lichaam weer verlaten. Emoties houden dan hooguit een minuut aan. Verzet je je tegen een bepaalde emotie of blijf je in je hoofd telkens dezelfde gedachten herhalen die voor die emotie hebben gezorgd dan blijven emoties veel langer hangen. Zo kun je je de hele dag angstig voelen wanneer je allemaal worst case scenario’s in je hoofd blijft afspelen, bijvoorbeeld.

    Waarom zijn emoties zo belangrijk?

    Om verschillende redenen. Ze laten enerzijds zien waar je innerlijke kind heling nodig heeft. Wanneer je bijna dagelijks of heel regelmatig dezelfde emoties ervaart dan is dat voor jou een teken dat daar iets speelt (een onvervulde behoefte, een diepe pijn, een gemis) en dat je dat mag gaan onderzoeken. Emoties zijn sterk verbonden met je grenzen, en dus ook met je behoeften en je waarden. Wanneer mensen je grenzen overgaan, maar ook wanneer jij zelf je grenzen overgaat of je geen verantwoordelijkheid neemt voor je behoeften, zul je je op een bepaalde manier voelen. Emoties vertellen je op zo’n moment dus iets. Je voelt je gefrustreerd dat mensen geen rekening met je houden en over je heen walsen of dingen doen die in strijd zijn met jouw waarden (grens). Of je voelt je verdrietig, eenzaam en niet geliefd omdat je niet gezien wordt (behoefte). Het is aan jou om daar vervolgens actie op te ondernemen. Je emoties kun je een beetje zien als je innerlijke kompas. Ik zeg niet dat je er altijd blind op moet varen, zeker niet, maar ze hebben wel vaak een betekenis, geven recht aan een bepaalde ervaring en kunnen je daarom veel (over jezelf) vertellen.

    Goed om te weten:

    Er bestaan geen goede of slechte emoties
    In de kern bestaan er geen positieve of negatieve emoties. Emoties zijn neutraal. Jij geeft een betekenis aan een emotie door deze goed of slecht te noemen. Angst, dat wil ik niet ervaren, en dus is deze emotie slecht. Boos, zo wil ik me niet voelen, en dus is deze emotie ongewenst. Wat er volgens gebeurd is dat je je brein leert om sommige emoties als gevaar te gaan zien.

    Emoties hebben geen volumeknop
    Je kunt niet de ‘negatieve’ emoties uitsluiten, wegdrukken, negeren, en de ‘positieve’, degene die je wel wilt voelen, meer ruimte geven. Zo werkt het niet. Wanneer je je negatieve emoties wegdrukt druk je ook de mooie emoties weg. Als jij je niet boos, teleurgesteld, eenzaam of afgewezen wilt voelen, zeg je daarmee ook nee tegen je dankbaar, hoopvol, trots, geliefd, enthousiast, voldaan en blij voelen.

    Waarom vinden we voelen vaak zo eng?

    Veel mensen zijn bang om echt te voelen. Hoe dat komt? Ook dit gaat waarschijnlijk weer terug naar je kindertijd. Als klein kind ben je een en al gevoel. Je hebt nog geen ratio. Hevige emoties, stress, een traumatische ervaring, voelen dan enorm overweldigend. In jouw ogen zijn emoties op dat moment gevaar, iets waar je ver weg van moet blijven. Als je klein bent heb je nog geen tools om deze gevoelens te reguleren. Dus ontwikkel je onbewust ongezonde copingmechanismen. Deze patronen zet je vervolgens in de rest van je leven voort als je geen tools van je opvoeders aangereikt krijgt om wat je voelt op een gezonde manier te verwerken. Veel opvoeders doen er als je heel klein bent meestal alles aan om ervoor te zorgen dat je als kind zo min mogelijk lijdt. Alleen maar goedbedoeld, maar zo leer je niet om te gaan met de moeilijke aspecten van het leven. Lijden hoort ook bij het leven. Het kan geen kwaad om een keer heel verdrietig of boos of teleurgesteld te zijn. Kinderen worden opgevrolijkt wanneer dat niet gepast is, bepaalde (hevige) emoties zoals woede of boosheid zijn in veel gezinnen niet gewenst. Alles bij elkaar heel logisch dat er onderweg negatieve overtuigingen over emoties, en ongezonde patronen in het omgaan met emoties ontstaan. Eenmaal volwassen denken we dat voelen de vijand is. Dat het leven niet moeilijk en pijnlijk hoort te zijn, dat emoties er zijn om te verdoven, te negeren, te onderdrukken. En als gevolg daarvan zijn een hele hoop mensen hun hele leven op de vlucht voor wat ze voelen. Ze verdoven zichzelf met eten, social media, series kijken, alcohol, drugs, liefde, ze vluchten in werk, alles om maar weg te blijven van (oude) pijn, van hevige emoties.

    Emoties en het innerlijk kind werk

    Emoties zijn een heel belangrijk topic in het innerlijk kind werk. Ieder mens heeft trauma ervaren in zijn/haar kindertijd. Bij deze traumatische ervaringen/periodes kwamen vaak hevige emoties kijken. Deze waren toen te groot voor je om te verwerken, en dus zijn ze opgeslagen in je lichaam. Dit zijn wonden in jezelf geworden. Iedere keer wanneer er zich in het nu iets voordoet wat je brein associeert met bepaalde pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden gaan de alarmbellen in je lichaam af (triggers). Deze triggers vertellen jou waar je innerlijke kind heling nodig heeft. Het reguleren van emoties is een belangrijk onderwerp wanneer je jezelf gaat heropvoeden. Als kind heb je ongezonde manieren geleerd om met je gevoelens om te gaan. Dit zijn mechanismen die je vaak als volwassene nog steeds hebt. Deze niet helpende patronen mag je nu gaan doorbreken en je mag jezelf nieuwe patronen en een gezonde manier van omgaan met emoties (die voor jou werkt) aan gaan leren.


    Foto: Unsplash


    Elke maand ben ik ontzettend veel uren aan het schrijven en creëren. Lees je al een tijdje mee, heb ik je waardevolle tools gegeven of heb je steun, kracht of inspiratie kunnen vinden in de content? Support mijn werk!

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *