• Elke dag om 5 uur opstaan

    Toen de zomertijd inging in maart van dit jaar, besloot ik mezelf ook weer eens uit te dagen. Vroeg opstaan is altijd al mijn ding geweest. Dit doe ik al vanaf de pubertijd. Het kost me geen enkele moeite, en ik ben dan ook overduidelijk een ochtendmens. Maar om 5 uur opstaan, zo vroeg ging de wekker bij mij nog niet eerder! Ik werd aangestoken door de Amerikaanse mentaliteit van alles uit het leven halen, aan jezelf werken, en de dag bewust beginnen met een bepaalde intentie en routine. Ik vertel je in deze blog alles over mijn ‘experiment’!

    Waarom 5 uur?
    Ik denk dat het tijdstip waarop je uit bed gaat, of dat nou 5 of 6 uur is, niet eens echt heel erg van belang is. Voor mij persoonlijk is het meer dat ik mezelf op scherp zet als ik uitdagingen aanga die in het begin nog weleens moeilijk kunnen zijn en om discipline en doorzettingsvermogen vragen. Wij mensen zijn zulke gewoontedieren. Ons brein wil het liefste dat alles bekend is, zodat we eigenlijk met onze ogen dicht door het leven kunnen gaan. Maar na verloop van tijd ervaar je dan echt dat je vastzit. Je bent letterlijk vastgeroest in je gewoonten. Je mist uitdaging en vernieuwing, nieuwe impulsen, nieuwe dingen of vaardigheden leren. Dat is precies de reden dat ik zulke experimenten aanga. Op het gebied van werk, sport, voeding, indeling van de dag, vroeg opstaan, leren, productief zijn. Ik daag mezelf graag uit en leg de lat telkens wat hoger. Ik ging al tijden om half 6 uit bed, dus in mijn geval is 5 uur dan een logische stap. Voor jou kan dat natuurlijk een totaal ander tijdstip zijn.

    Wat doe je dan om 5 uur in de ochtend als je uit bed gaat?
    Dat is een vraag die ik regelmatig krijg, haha. Ik heb best een uitgebreide ochtendroutine, dus eerlijk: de uren vliegen voorbij. In het kort: na het opstaan drink ik een glas warm water met citroen en ga ik (ongeveer) veertig minuten mediteren. Na het mediteren hijs ik mezelf in m’n sportkleding en ga ik een uur sporten. Daarna is het tijd om te douchen. Ik maak een groente juice klaar en tussen 7 en 8 ga ik meestal aan het werk.

    5 uur opstaan: wat zijn (voor mij) de voordelen?

    • Ik moest de eerste weken flink uit mijn comfortzone, en dat vind ik altijd iets positiefs. Mijn lichaam stribbelde enorm tegen, en dat half uurtje eerder (eigenlijk was het anderhalf uur, vanwege de zomertijd) kon mijn lijf duidelijk niet waarderen. Maar ik zette door, want ik weet dat alles wat je uiteindelijk maar blijft doen en herhalen vanzelf een gewoonte wordt. Ook vroeg opstaan. Dit soort dingen geven je ook weer mentale kracht.
    • Het doorbreken van mijn gewoonte om iedere dag om half 6 op te staan zorgde ervoor dat ik ook objectief naar mijn andere gewoontes ging kijken. Ben ik wel productief in de uren dat ik werk? Werken deze gewoontes nog wel voor mij? Welke dingen kunnen beter? Wat zou ik anders kunnen doen?
    • Een ander positief puntje is dat ik enorm veel baat heb bij het feit dat ik zo uitgebreid de tijd neem om te mediteren in de ochtend, dankzij dat half uur. Op dagelijkse basis mediteren heeft echt mijn leven veranderd, en omdat ik het meteen doe bij het opstaan heeft het z’n uitwerking op mijn hele dag. Ik ben rustiger in mijn hoofd, helder, minder reactief, ik sta meer in mijn kracht.
    • In mijn leven is dit niet echt het geval, omdat ik ondernemer ben, maar de meeste mensen komen ’s avonds na het werk pas aan zichzelf en hun hobby’s toe. Hiermee zet je jezelf eigenlijk altijd op de tweede (of derde ) plaats. Wanneer je je dag begint met de dingen die je een goed gevoel geven en belangrijk voor je zijn, heb je voor het ontwaken van de wereld al geïnvesteerd in jezelf.
    • Het allergrootste voordeel voor mij persoonlijk van bewust een ochtendroutine creëren en op een bepaalde tijd opstaan vind ik de intentie. Je geeft daarmee echt een signaal af: dit vind ik belangrijk in mijn leven en hier ga ik mijn bed voor uit. Hoewel ik altijd wel een vroege vogel ben geweest, liet ik me ook jaren leiden door het leven. Net zolang blijven liggen tot ik moest haasten, bijvoorbeeld. Ik leefde vooral reactief. Nu neem ik zelf de touwtjes in handen. Wanneer je zelf kiest wanneer je wilt opstaan om wat dan ook te doen, kies je bewust waar je je tijd aan besteedt. Je begint de dag met een bepaald idee. Je kiest ervoor om in dat uur aan jezelf te werken, jezelf te verbeteren, tijd te besteden aan je hobby’s, jezelf te voeden met goede dingen. Mijn ochtendroutine en het vroege opstaan zorgen ervoor dat ik gedurende de dag ook echt de beste versie van mezelf kan zijn.
    • Productiever. Dat ben ik ook echt. Er zijn dagen waarop ik in de ochtend mijn hele to do list afwerk en ’s middags gewoon tijd heb om andere dingen te gaan doen. Ik ben ’s ochtends (vroeg) veel scherper, creatiever, beter gefocust en ik denk meer oplossingsgericht.

    Hoe ziet de rest van je dag er dan uit?
    Ik kan helemaal zelf mijn dagen indelen. Omdat ik best ‘vroeg’ begin met werken, neem ik rond de middag meestal een lange pauze. Ik ga dan een wandeling maken in de natuur, ik maak wat te eten klaar en neem even de tijd om te relaxen. Ik probeer vaak na vier uur in de middag niet meer te werken (alhoewel dat niet altijd lukt). Ik zie die namiddag dan als mijn avond. Door het vroege opstaan lig ik uiterlijk rond 9 uur in bed.

    Tips om vroeg opstaan makkelijker te maken?
    Begin met kleine stapjes, super belangrijk! Ga niet meteen een uur eerder uit bed. Probeer 10 minuten, een week lang. Voelt het na die week nog als vervelend, maak er dan een maand van. Na die periode zet je nog een stapje, en zo bouw je dat uit. Geef jezelf credits! Het is ook belangrijk om jezelf te waarderen wanneer je dingen doet die niet heel erg comfortabel zijn. Wanneer je een week vroeger op bent gestaan en je je aan je woord hebt gehouden, beloon jezelf dan met iets leuks. Ga in de avond wat vroeger naar bed. Dat is een inkopper natuurlijk. Een goede ochtendroutine begint in de avond. Zorg voor minimaal 7 uur slaap elke nacht, dan heeft je lichaam ook zin om (vroeger) aan de dag te beginnen. (Mijn goede nachtrust tip is anderhalf uur voor je naar bed gaat geen schermen meer.) Zet (of leg) je wekker in een andere kamer, waardoor je uit bed moet springen om ‘m uit te zetten. Blijf er dan meteen ook uit. Is even een minuutje niet zo fijn, maar daarna ben je wakker, echt! Na een paar weken gaat dit wennen en voelt het elke keer wat makkelijker.

    Heb ik je een beetje enthousiast kunnen maken om ’s ochtends wat vroeger op te staan?

    Liefs!

    Foto: Nynke Laagland voor Lief voor je Leif

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds drie jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *