• Dit hielp mij uit mijn depressie – de kracht van beweging

    Toen ik tweeëntwintig was kreeg ik een zware burn-out. Deze burn-out mondde naarmate mijn situatie langer duurde langzaam uit in een depressie. Anderhalf jaar was mijn leven behoorlijk donker. Als ik nu terugdenk aan die tijd dan kan ik wel zeggen dat dagelijks gaan sporten, intensief bewegen, echt mijn redding is geweest. Door het sporten krabbelde ik langzaam op uit het dal. Kon ik weer een ander perspectief gaan zien. Ging ik andere gedachten denken. En me ook anders voelen. Vanaf die periode werd dagelijks sporten, ik doe het nu nog steeds, echt mijn houvast. In deze blog wil ik je, grotendeels vanuit mijn eigen ervaring, meer vertellen over de kracht van beweging en de positieve impact die beweging kan hebben op je leven.

    Je zelfvertrouwen en eigenwaarde groeien

    Zelfvertrouwen gaat over het vertrouwen dat je hebt in je kunnen. We worden allemaal geboren met 100% zelfvertrouwen, maar door situaties en omstandigheden kan dat vertrouwen afnemen. Door regelmatig falen bijvoorbeeld, door tegenslagen of door mensen die je structureel naar beneden halen en zeggen dat je niets kunt. Zo was dat ook bij mij. De omstandigheden van de jaren daarvoor hadden ervoor gezorgd dat ik helemaal geen zelfvertrouwen meer had. Ik voelde me klein, nietig, mislukt. In het proces van het vergroten van je zelfvertrouwen is doen de sleutel. Je moet weer gaan ervaren dat je wel degelijk dingen kunt. Sporten is een heel mooi voorbeeld wat je het vertrouwen in jezelf en je kunnen teruggeeft. Door een (kleine) afspraak met jezelf te gaan maken dat je dagelijks iets aan sport zult doen en die afspraak ook echt na te komen ontwikkel je discipline. Discipline geeft zelfvertrouwen. Je merkt door het dagelijks doen dat je wel degelijk iets kunt, dat je ook moeilijke/zware dingen aan kunt en ook dat je mentaal sterk genoeg bent om jezelf aan de afspraak te houden. Dit geeft een enorm krachtig gevoel wat je vervolgens kunt gebruiken om de rest van je leven aan te gaan pakken. Het groeiende zelfvertrouwen zie je niet alleen terug op sportgebied, maar zul je vervolgens ook op alle andere vlakken gaan ervaren. Je bent zekerder in je werk, je staat anders in je relaties, je gaat uitdagingen gemakkelijker aan, je houding wordt anders.

    Je ontwikkelt mentale en fysieke kracht

    Hoe ellendig, onzeker of waardeloos je je ook voelt: zodra je in beweging komt verandert je houding onmiddellijk. Je kunt namelijk niet bewegen vanuit die staat van zijn. Je kunt niet bewegen vanuit onzekerheid, somberheid en waardeloosheid. Je hebt al je fysieke maar ook mentale kracht nodig bij beweging. Hoe slecht je je ook voelt, wanneer je in beweging komt zul je merken dat je blik anders wordt, dat je ongemerkt een andere houding aanneemt, dat je gedachten gedurende de activiteit veranderen. Je voelt jezelf groter en sterker worden bij iedere beweging die je doet. Sporten vraagt dat krachtige deel van jou wat altijd aanwezig is maar wat je misschien tijdelijk uit het oog bent verloren. Deze krachtige staat neemt niet opeens af wanneer je aan het einde van je work-out bent aanbeland. Dit gevoel, het gevoel dat je de wereld aankunt, neem je verder je dag mee in. Ook helpt sporten je in het verhogen van je pijngrens. Zowel fysiek, je lichaam wordt sterker, als mentaal. Omdat je bereid bent om toch elke keer die work-out te doen die echt niet altijd makkelijk voelt en waar je lang niet altijd zin in hebt, zul je ervaren dat je veerkrachtiger wordt. Je kunt beter met tegenslagen in het leven omgaan. Je kunt meer hebben. Hobbels op de weg zie je als uitdaging en niet meer als probleem. Je bent niet meer van mening dat altijd alles makkelijk moet zijn. Je bent door het ontwikkelen van discipline bereid om dingen te doen die in het moment niet altijd goed voelen, maar je op de lange termijn wél iets brengen. Dat is een kracht die je terugziet in de rest van je leven.

    Je stemming verbetert

    Sporten zorgt voor een heerlijk gevoel. Achteraf, maar vaak ook tijdens. Neurotransmitters, chemische stofjes die vrijkomen in je hersenen wanneer je voor een bepaalde tijd intensief beweegt, zorgen er kort gezegd voor dat je een geluksgevoel ervaart tijdens en na het sporten. Bekende neurotransmitters zijn endorfine, dopamine en serotonine. Endorfine is een stofje dat vrijkomt tijdens het sporten en ervoor zorgt dat je minder pijn ervaart. Dopamine en serotonine zorgen er vervolgens voor dat je overspoeld wordt door een heerlijk gevoel van euforie, vreugde en geluk. Deze fijne gevoelens ervaar je meestal aan het einde van je sportmoment, maar houden vervolgens nog urenlang aan. Dat betekent dus dat je je de rest van de dag optimistischer en gelukkiger voelt wanneer je na het opstaan ervoor kiest om een half uurtje intensief te gaan bewegen. Je kijkt door een heel andere bril naar de wereld na een goede sportsessie. Wanneer je al een tijd last hebt van sombere gevoelens, je hebt een burn-out of je zit vast in je leven, dan helpt deze optimistische en euforische staat je om weer in beweging te komen. De situatie waarin je zit anders te gaan zien. Probleemoplossend te gaan denken. Actie te ondernemen.

    Sporten vermindert stress

    We leven in een enorm gejaagde maatschappij. Alles moet snel, we werken hard, houden veel ballen hoog, er wordt veel verwacht. Ongemerkt sta je zo bijna altijd in een jaag stand en ervaar je constant stress (die zo normaal is gaan voelen dat je het niet meer opmerkt als stress). Langdurige stress zorgt voor een zwak immuunsysteem en kan ontstekingen in je lichaam veroorzaken. Sporten zorgt voor het verminderen van stress. De stofjes die vrijkomen bij een (intensieve) work-out, onder andere BDNF en endorfine, ondersteunen een deel in je hersenen dat zorgt voor een remmende werking in de aanmaak van cortisol (het stresshormoon). Sporten is een manier om te ontladen. Je kunt het merken aan het bevrijdende en lichte gevoel na je sportsessie. Je kunt je schouders weer bewegen, je ademhaling zit niet meer zo hoog, je voelt je ontspannen.

    Je hoofd raakt leeg en je komt uit een negatieve denkspiraal

    Veel mensen ervaren de hele dag een overvol hoofd. En logisch. We staan meer ‘aan’ dan ooit, ontvangen de hele dag informatie, en de momenten van echte stilte, van reflectie en verwerking worden steeds schaarser. Hierdoor raakt je hoofd voller en voller en worden gedachten steeds drukker en meer aanwezig. Mensen die in een burn-out zitten of depressieve klachten ervaren zijn vaak aan het worstelen met negatieve gedachten, gedachten die vervolgens een denkspiraal worden waar je maar moeilijk uitkomt. Sporten zorgt ervoor dat je hoofd wordt opgeruimd. Dat alle overbodige informatie verwerkt wordt. Dat de gedachten die je niet nodig hebt verdwijnen. Je hoofd raakt leeg van een goede work-out. Tijdens een intensieve sportsessie heb je simpelweg geen tijd om (diep) na te denken of negatieve gedachten te blijven herhalen. Je hebt focus nodig. Je hebt je kracht nodig. Dat vraagt aandacht. Door je te richten op iets anders dan je zorgen raak je los uit je negatieve denkspiraal. Doordat je alleen kunt bewegen vanuit een staat van kracht zullen ook mentaal je gedachten veranderen. Na het sporten zul je dit goed merken. Je kunt veel helderder nadenken, je mindset is positiever en je bent weer in staat een ander perspectief te zien.


    Belangrijk: ik ben me er heel goed van bewust dat intensieve beweging niet voor iedereen die kampt met depressieve klachten dé oplossing is. Deze blog kun je daarom ook meer zien als een aanmoediging om zelf ook de kracht van beweging te gaan ervaren, niet als een oplossing voor.


    Foto: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *