• Een half jaar dagelijks mediteren: mijn ervaring

    Ik schreef al eens eerder een blog over mediteren, want ik doe het al jaren, maar nu weet ik dat ik toen nog niet een glimpje had opgevangen van wat het effect kan zijn op jezelf en je leven. Puur en alleen omdat ik het niet altijd consequent, maar vooral niet lang genoeg (in duur) deed.

    Een half jaar geleden, tegelijk met mijn 5AM experiment, ben ik gestart met dagelijks minimaal een half uur te mediteren. Dag in dag uit, zonder uitzondering. Het voelt nu ook pas alsof ik je echt iets kan vertellen over wat mediteren is, wat het vooral niet is, en wat het met een mens doet, als je een dagelijkse practice hebt.

    Wat mediteren voor mij is
    Meditatie is voor mij de stilte opzoeken in mezelf. Mijn innerlijke wereld observeren. Aandacht geven aan gedachten, gevoelens, emoties. Ze bewust toelaten en accepteren, zodat ik me er ook weer van kan bevrijden. Alles mag er zijn in mijn meditaties, en dat maakt dat mijn hoofd na een tijdje rustiger wordt en ik beter contact kan maken met wie ik echt ben. In dit hele proces zijn er af en toe van die spaarzame momentjes van pure stilte. Daar kan ik intens van genieten.

    Misvattingen over meditatie
    Mediteren is naar mijn idee niet geen gedachten hebben. Het is ook niet iets dat je goed of slecht kunt beoefenen, of iets wat je beoefent om er uiteindelijk iets mee te bereiken. En zweverig is het ook alles behalve.

    Wat je gaat ondervinden wanneer je start met mediteren
    Wanneer je start met mediteren zul je denk ik vooral overweldigd worden door je drukke gedachten die maar niet rustig lijken te worden. Opeens ben je je ervan bewust hoe ontzettend veel gedachten je op een dag hebt en hoe oncontroleerbaar ze eigenlijk zijn. Hoe moeilijk het is om je te focussen op één ding als je ademhaling, of simpelweg in het nu te zijn. Het lukt je een seconde en daar ga je weer, mee in de gedachte. Door de dag heen ben je vaak geïdentificeerd met wat je denkt. Je bent er één mee. Wanneer je mediteert maak je je los van je gedachten, en ontstaat er ruimte om er met een afstand naar te kijken. Zo zul je ervaren dat je niet je gedachten bent, en gaandeweg zul je gaan ondervinden dat een gedachte gewoon maar een gedachte is. Hoe vreselijk, confronterend, onaardig of pijnlijk ook, het is maar een gedachte. Een gedachte die jij vervolgens je leven laat beheersen, wegdrukt, negeert of waar je je mee identificeert. Veel mensen beginnen niet met mediteren omdat ze zo bang zijn voor wat ze denken. Meditatie leert je dat je veel meer bent dan een lijf, gedachten, verleden of toekomst.

    Hoe start je?
    Begin heel laagdrempelig. Wanneer je dit een kans wilt geven en de intentie hebt om voor een langere periode dagelijks te mediteren, start dan met de afspraak om deze week bijvoorbeeld elke dag drie minuten te mediteren. Mijn tip zou zijn om dit in de ochtend te doen, net na het opstaan. Je kunt starten met behulp van een app (headspace bijvoorbeeld) die je op weg helpt, en na een tijdje kun je dan proberen of je het mediteren zelf ‘aandurft’.

    De duur van je meditatie
    Elke minuut is er eentje! Tien minuutjes in de ochtend zullen je leven niet radicaal veranderen, maar elke minuut die je besteedt aan je gedachten observeren, je innerlijke wereld waarnemen, stil zijn, bewust ademhalen, is super positief. Hoe langer je mediteert, hoe spiritueler de beoefening wordt denk ik. Dagelijks een paar minuutjes zorgen ervoor dat je je kalmer voelt, je objectiever naar je gedachten kunt kijken, minder reactief bent. Wanneer het gaat om een uur of zelfs langer, dagelijks, dan ga je echt de diepte in met jezelf. Je hebt je los kunnen maken van je razende mind, onbenullige gedachten worden zeldzamer. Je krijgt regelmatig mooie inzichten. Er komen oude pijnlijke herinneringen boven waar je je van kunt bevrijden. Alle laagjes worden langzaam afgepeld naarmate je langer zit. Je bent niet je lichaam, je bent niet je verhaal, je bent niet je gedachten. Wat dan wel? Dat is een super bijzonder proces.

    Wat meditatie je leert
    Jan Geurtz omschrijft het zo mooi: liefdevolle vriendelijkheid. Ik denk dat je van meditatie heel veel dingen leert, maar het eerste wat in me opkomt is niet oordelen en milder zijn. Je hele meditatie practice gaat over niet oordelen. Niet oordelen over het feit dat je een (nare) gedachte hebt, niet oordelen over het feit dat je die (nare) gedachte niet wilt hebben, jezelf niet veroordelen wanneer je je weer mee laat voeren door je gedachten. Die liefdevolle vriendelijkheid leer je dan in je innerlijke wereld, maar je kunt ‘m ook zeker doortrekken naar de buitenwereld. Meditatie leert je dat het nu de mooiste plek is om te zijn. In het nu ben je helemaal goed; je hoeft niks te doen, niks te behalen, er zijn geen problemen, er is geen verleden of toekomst. Gewoon dit moment. Dat is fijn tijdens je meditatie, maar door dagelijks te mediteren leer je deze momentjes ook steeds meer bewust te nemen en te waarderen gedurende de dag.

    Wat het voor invloed heeft op jezelf en je leven
    Mijn ervaring is deze: je ervaart rust en kalmte in jezelf. Je bent meer gegrond, de basis in jezelf is steviger. Je bent gedurende de dag meer aanwezig. Je kunt beter helder denken. Je bent minder reactief; je observeert meer dan dat je reageert (op mensen, opmerkingen, gebeurtenissen). Je leeft bewuster. Je kunt je denken en handelen objectiever bekijken, wat ervoor zorgt dat je patronen kunt doorbreken. Mediteren zorgt ervoor dat je jezelf veel minder veroordeelt voor wat je doet, denkt, voelt en ervaart, en daarmee ook de wereld om je heen. Door te mediteren ben je zachter naar jezelf toe: het beoefenen alleen al kan soms enorm frustrerend zijn, en om dan zacht te zijn en alles oké te vinden, dat vereist wel wat oefening:). Door te mediteren leer je jezelf om naar binnen te keren, je leert dat alles een ervaring ín jezelf is, en dat je het daar dus ook kunt ‘oplossen’. En je krijgt elke keer meer te zien van het bijzondere wezen dat je onder al die laagjes bent.

    Mijn ervaring van dit afgelopen half jaar is super positief, dagelijks mediteren maakt van mij echt een gelukkiger mens! De komende periode ga ik gewoon lekker door, en wil ik ook wat langere sessies gaan proberen. Niet om iets te bereiken, maar om eens te kijken wat er nog meer kan ontstaan. Wat er naar boven komt. Wat voor een ervaring het zal zijn om langer dan een uur te mediteren. Ik hoop dat deze blog jou mag inspireren om dagelijks gewoon eens een paar minuten stil te zijn, met jezelf te zitten. Liefs!

    Foto’s: Unsplash

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds drie jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    3 gedachten over “Een half jaar dagelijks mediteren: mijn ervaring

    1. M. schreef:
      Avatar

      Hoi Willemijn,
      Mooi om te lezen, dankjewel!
      Ik ben benieuwd hoe jij jouw meditatie invult; focus jij je vooral op de ademhaling of doe je nog bepaalde oefeningen?
      Groetjes, M

      • Willemijn schreef:
        Willemijn

        Bedankt! 🙂 Ik had mijn eigen practice wel beschreven in de blog, maar de blog werd zo lang, dus heb dat stuk eruit gehaald, haha. Maar even in het kort: ik focus me eigenlijk niet zozeer op de ademhaling. Aan het begin van mijn meditatie doe ik wel kort wat ademhalingsoefeningen. Daarna laat ik gewoon ‘alles gebeuren’. Wanneer ik weer vast zit in een gedachte en me daar bewust van word kom ik weer terug bij mezelf. Dat kan via ademhaling maar ook gewoon je lijf voelen. Aan het einde van mijn meditatie spreek ik mijn intentie voor de dag uit, ik spreek uit waar ik dankbaar voor ben (wat geen dingen zijn) en ik zeg wat mantra’s op. Dat is het wel! Groetjes!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *