• 10 kleine gewoonten die je leven zullen verrijken

    Soms hebben de kleinste dagelijkse rituelen of gewoonten enorme impact op je leven. Omdat ze in het moment goed voelen, of simpelweg een positieve uitwerking hebben. Met dit lijstje wil ik aan je laten zien dat het niet heel ingewikkeld hoeft te zijn om een betere versie van jezelf te worden, meer uit je leven te halen of meer innerlijke rust te ervaren.

    Een minuut onder een koude douche staan

    Nee dat klinkt helemaal niet zo aantrekkelijk, maar de positieve uitwerkingen hiervan zijn énorm. De gezondheidsvoordelen zijn oneindig, maar ik gebruik het koud douchen vooral hierom: het is een volledige reset van je hoofd en je lichaam. Maak je je zorgen? Zit je teveel in je hoofd? Neem dan zeker een koude douche. Omdat je in het moment zelf niet na kunt denken (alle aandacht gaat naar je ademhaling), en je lichaam in overlevingsmodus gaat, voel je je daarna als herboren. Ook zorgt het koud douchen voor het verhogen van je pijngrens. Doordat je elke dag iets oncomfortabels doet leer je meer toe bewegen naar ‘pijnlijke’ dingen en die lessen die je daaruit leert en dat proces op zich is zo waardevol. In het oncomfortabele zit je groei!

    Twintig (?) minuten eerder opstaan

    Om iets te gaan doen wat jij fijn vindt. Wat jij graag doet en belangrijk vindt in je leven. Zie het als een liefdevol gebaar naar jezelf toe om even dat momentje te nemen. In rust opstaan, bewegen, schrijven, lezen. Maar ook: de leiding nemen over je leven. De manier waarop je opstaat beslist hoe de rest van je dag gaat verlopen. Lees hier meer over een ochtendroutine.

    Een podcast luisteren

    Wanneer je er een kleine gewoonte van maakt om een podcast te luisteren terwijl je onderweg bent, of dingen doet die niet je volle aandacht nodig hebben (schoonmaken, sporten), leer je in korte tijd zoveel! Hier vind je mijn podcast tips.

    Journalen

    Voor het slapen gaan even de dag overdenken door kort op te schrijven wat voor dag het was, wat centraal stond, wat je geleerd hebt bijvoorbeeld, waar je dankbaar voor was, waarin je bent gegroeid of waarom je trots bent op jezelf. Op deze manier word je veel zelfbewuster, je reflecteert, je staat bewust stil en je kunt zo ook beter verbanden leggen.

    5 dingen opnoemen waar je dankbaar voor bent

    Nog voor je voeten de grond raken en je uit bed wilt springen voor een nieuwe dag: noem vijf dingen op waar je dankbaar voor bent dat geen dingen (voorwerpen/materialisme) zijn. Doe dit ook voor je gaat slapen en je zult het leven veel meer waarderen (en op den duur anders gaan denken).

    Bij jezelf inchecken

    Bij elke grotere nieuwe handeling die je gedurende de dag doet, bijvoorbeeld; opstaan, douchen, ontbijt klaarmaken, in de auto/op de fiets naar je werk (of je doet het aan het begin van de ochtend, middag en avond), check je bij jezelf in en haal je een keer bewust adem. Diep in door je neus en uit door je mond. Deze kleine momentjes halen je uit je hoofd en brengen je terug waar het allemaal gebeurt: in het nu. Zelf merk ik dat ik minder stress ervaar, beter relativeer en dat mijn lichaam meer ontspannen voelt wanneer ik dit dagelijks doe.

    Random act of kindness

    Een oude mevrouw helpen in de supermarkt, een kaartje sturen naar iemand die door een moeilijke tijd heen gaat, iemand een compliment geven, een donatie doen aan een goed doel, een verre kennis vragen hoe het gaat en oprecht luisteren, de vrouw van de daklozenkrant iets toestoppen, een bakje eten brengen bij de buren. Deze kleine gebaren zijn voor de mensen die iets ontvangen vaak zo waardevol, en zelf zul je ervaren dat geven op alle fronten je leven verrijkt.

    Op vrije momenten een boek lezen

    Stop een boek in je tas en leer jezelf langzaam aan om te gaan lezen in plaats van op je telefoon te zitten op onbewaakte momentjes. In je pauze, in de wachtkamer bij de dokter, in het OV, of gewoon, ’s avonds wanneer je een half uurtje over hebt. Een kleine gewoonte die uiteindelijk ook zoveel verschil zal maken. Lezen ontspant je, je leert, je hebt volledige focus nodig, je laadt ervan op.

    Jezelf een compliment geven

    Elke keer wanneer je in de spiegel kijkt geef je jezelf een compliment. Zeg je iets liefs, leuks en aardigs tegen jezelf. Dat zal in het beginnen misschien wat ongemakkelijk zijn, maar na een tijdje geeft het echt een goed gevoel!

    Je telefoon beneden laten wanneer je naar bed gaat

    Of nog beter: ‘m op vliegtuigstand zetten na een bepaalde tijd in de avond. Zodat je tijd hebt om met je partner te kletsen over de dag, te ontladen, je avond rituelen te doen (zoals mediteren, journaling, yoga oefeningen). Op die manier verwerk je rustig de afgelopen dag (wat de meeste mensen vooral in hun slaap doen, waardoor ze zich altijd moe voelen) en breng je je lichaam meer in een ontspanningsmodus. Je slaapt hierdoor veel beter, en wordt ook echt uitgerust wakker.

    Wat zou een mooie eerste stap voor jou zijn na het lezen van deze blog? Welke van deze kleine rituelen zou jij je eigen willen maken? Begin eens met één en kijk eens hoe dat gaat!

    In deze blog lees je meer over hoe je jezelf nieuwe positieve gewoonten aanleert.

    Willemijn
    Willemijn

    Sinds vijf jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *